Här är Örebros första aktivitetsbaserade kontor

På tisdagen 27 oktober invigs Örebros första aktivitetsbaserade kontor. Det är IT-konsultföretaget Kontract som, tillsammans med hyresvärden Norrporten, byggt om sitt kontor för att skapa en bättre arbetsmiljö för alla anställda.

Media välkomnas till det aktivitetsbaserade kontoret redan måndagen den 26 oktober. Kontakta Martin Ruist för mer information.

På IT-konsultföretaget Kontracts kontor i Örebro är det full fart och det ställer krav på kontorets utformning. För att råda bot på den stundtals höga ljudnivån trots att mycket tid spenderades ute hos kund tillsattes en lokalgrupp med framför allt representanter från personalen.

– Våra medarbetare är det viktigaste vi har, så när vi såg i nöjd medarbetarundersökningen att många upplevde kontoret som stökigt och bullrigt var det självklart för oss att göra något åt det, säger Peter Funk, HR-chef på Kontract.

Kan jobba i soffa och fåtölj
Resultatet blev ett kontor där de anställda väljer arbetsplats efter humör eller arbetsuppgift för stunden. Kontoret är uppdelat i zoner för tyst arbete respektive samarbete och de anställda kan välja mellan att sitta och jobba i sköna soffor och fåtöljer eller vid skrivbord.

Tog hjälp av kontorsarkitekt
För att göra kontoret så bra som möjligt har Kontract tagit hjälp av en kontorsarkitekt genom hyresvärden Norrporten. Kontorsarkitekten har både hjälpt till att rita men även kommit med tips och råd för att göra övergången till aktivitetsbaserat kontor så bra som möjligt.

– Arkitekten har varit jättebra att ha, så vi är nöjda med hur Norrporten hjälpt oss i det här projektet. De har bland annat betonat hur viktigt det är att hela personalstyrkan tillsammans kommer överens om vilka regler som ska gälla i de olika zonerna på kontoret, säger Peter Funk.

Enligt Norrporten, som även pratat med möbelleverantören, är Kontracts kontor det första aktivitetsbaserade kontoret i Örebro.

– Vad jag vet är det här Örebros första riktigt aktivitetsbaserade kontor, med olika zoner, säger Hans Hjalmarsson, marknadsområdeschef för Örebro på Norrporten. Aktivitetsbaserat har varit en trend senaste åren och det är kul att Örebroföretag också vågar prova. Naturligtvis passar det inte alla, men jag tror att många företag har väldigt mycket att vinna på aktivitetsbaserade kontor.

Vad jag vet är det här Örebros första riktigt aktivitetsbaserade kontor, med olika zoner.
Hans Hjalmarsson, Norrporten
Våra medarbetare är det viktigaste vi har, så när vi såg i nöjd medarbetarundersökningen att många upplevde kontoret som stökigt och bullrigt var det självklart för oss att göra något åt det.
Peter Funk