IT-bolagets unika grepp: Portar ledningen från nya utvecklingsforumen

IT-konsultbolaget Kontract från Örebro har en hög ambitionsnivå i att vara en utvecklande arbetsplats där alla på företaget bjuds in att påverka bolagets utveckling. Därför har företaget nu startat upp tre utvecklingsforum där medarbetarna, helt utan inblandning från ledningen, kan arbeta fram förslag på hur de tycker att bolaget ska utvecklas. Målet är att medarbetarna ska ha roligt och samtidigt utveckla både sig själva och företaget.

De brukar kallas för ”en inspirerande arbetsplats” med ”högt i tak” och ”nära till beslut” – arbetsplatserna där alla medarbetare får vara med och aktivt bidra i företagets utveckling. På ett litet företag är den kulturen relativt lätt att odla, men när man, som IT-konsultbolaget Kontract, vuxit till nästan 50 medarbetare är det lite svårare. För att möjliggöra för alla att vara med och påverka var Kontract tvungna att tänka nytt. Resultatet blev ett unikt koncept med tre utvecklingsforum som de anställda får välja mellan.

Nytänkande grepp
Varje forum har fått ett tema, som utgår ifrån Kontracts erbjudande, och arbetet och diskussionerna i forumen ska stärka företagets erbjudande, leverans och försäljningsarbete. Men där slutar också ledningens inblandning. Cheferna i ledningsgruppen är portade från utvecklingsforumen och de har inte fått ge några fler instruktioner.

– Vi är normalt mycket mer strukturerade och berättar hur saker och ting ska göras, så det här är såklart en annorlunda upplevelse. Men det har mottagits fantastiskt bra. Vi har många medarbetare som är både kreativa och erfarna, och många har efterfrågat den här möjligheten att få vara med och påverka. Men i ledningsgruppen har vi fått påminna varandra att vi inte ska ge för mycket instruktioner i det här arbetet, säger Peter Funk, HR-chef på Kontract.

Strategi att låta alla vara med och utveckla
I Kontracts företagsstrategi ligger att alla medarbetare ska kunna vara med och påverka bolagets utveckling. I den snabbväxande organisationen påpekade konsulter detta och undrade hur det gick till i praktiken vilket blev startskottet för utvecklingsforumen. Konceptet har de fått utveckla helt själva, och till hösten är det dags att utvärdera.

– Till hösten vill jag se någon typ av resultat av forumen, men vad det resultatet är beror ju på forumet. Vi vet helt enkelt inte. Det viktigaste är att de har kul och är kreativa, men jag är övertygad om att det kommer leda till att vi utvecklas ännu mer, säger Peter Funk, HR-chef på Kontract.

Vi har fått påminna varandra om att inte ge för mycket instruktioner i det här arbetet.
Peter Funk, HR-chef