Kungen ger stipendium till tre unga ledare

Idag får tre unga ledare 250 000 kronor vardera när de tar emot stipendium för sitt arbete med att, genom ett stöttande och lyssnande ledarskap, få andra att växa. Stipendiet ges ut av stiftelsen Ungt Ledarskap och överlämnas av Hans Majestät Konungen vid ett seminarium på slottet. Stipendiaterna är verksamma i resebranschen, äldreomsorgen och i Scouterna.

– Det finns många starka ledare bland åttiotalisterna och , det är ett gott tecken för framtiden. En god ledare är stöttande och lyssnande, får sin omgivning att växa och ser olikheter som en tillgång. Detta är något som våra stipendiater personifierar, säger Eva Fernvall, ordförande för stipendiekommittén Ungt Ledarskap.

Stipendiaterna kommer från spridda branscher, Cecilia Bergman från Stockholm är verksam i resebranschen, Jeanette Mikkelsen från Linköping i äldreomsorgen och Martin Björgell från Malmö är ideellt engagerad i Scouterna. En sak har de dock gemensamt: deras får andra i sin omgivning att växa, genom ett ledarskap som tar avstamp i deras egna värderingar.

De tre som får ta emot stipendiet Kompassrosen har alla blivit nominerade av andra personer som tagit del av deras ledarskap. Alla tre utmärks av att de visat på mod, handlingskraft och omtanke utöver det vanliga.

– Det här är verkligen tre eldsjälar som åstadkommit påtaglig förändring i sina respektive verksamheter. Vi är glada att kunna ge dem en skjuts i deras fortsatta utveckling som ledare och uppmuntra dem att fortsätta hjälpa andra människor att växa, säger Eva Fernvall.

Bland kriterierna för stipendiet Kompassrosen är några av de viktigaste värdeorden att personerna, våga prova kontroversiella lösningar och stå fast vid sina värderingar, vara en förebild för att i slutändan skapa en bättre värld.

Karin Ahlgren, pressansvarig för seminariet Ungt Ledarskap

E-post: karin.ahlgren@scout.se

Telefon: 0732-74 66 11

Inför Kungens 60-årsdag bildades en stiftelse — Konung Carl XVI Gustafs Insamlingsstiftelse Ungt Ledarskap — med ändamålet att främja ungdomars utbildning i ledarskap. Stiftelsen Ungt Ledarskap arbetar för att lyfta fram betydelsen av och bidra till utvecklingen av värdebaserat ledarskap i Sverige. Varje år delas stiftelsens stipendium, Kompassrosen, ut till tre unga män och kvinnor som i handling visat att de tagit ett ansvar utöver det vanliga och som kan visa att stipendiet kan hjälpa dem till fortsatt utveckling i gott ledarskap.

www.ungtledarskap.se