KF säljer Leos Lekland till Litorina

Kooperativa Förbundet (KF) säljer sin ägarandel i Leos Lekland till Litorina. KF äger genom KFI Kapital AB 65,5 procent av aktierna i Leos Lekland som i KFI Kapitals ägo vuxit från tre egenägda lekland till Skandinaviens ledande leklandskedja med 22 egenägda enheter och en förväntad omsättning 2014 på drygt 250 MSEK.

Leos Lekland grundades i Luleå 2006 av bolagets nuvarande vd Joakim Gunler och Jonas Rönnqvist. KFI Kapital investerade i Leos Lekland i juli 2010 och utvecklingen har sedan dess varit positiv, med en stark tillväxt och expansion i både Norge och Danmark.

- Leos Lekland är den ledande aktören på en växande marknad och intresset för bolaget har varit stort. Med Litorina som ägare kommer Leos Lekland att ha alla förutsättningar att fortsätta sin framgångsrika expansion och ytterligare stärka sitt koncept och sin marknadsposition, säger Stefan Lambert, vd för KFI Kapital.

- Litorina delar vår syn på Leos Leklands fortsatta utveckling och vi ser fram emot att vidareutveckla bolaget tillsammans med dem. Det finns stora möjligheter till fortsatt tillväxt i norra Europa, säger Joakim Gunler, vd för Leos Lekland.

- Vi har följt Leos Lekland en längre tid och är imponerade över vad bolaget åstadkommit de senaste åren. Vi ser fram emot att få ta över huvudägaransvaret i Leos Lekland, och fortsätta utveckla bolaget tillsammans med ledningen. Det finns stor potential att fortsätta växa Leos Lekland i Norden och på sikt också i Europa, säger Lars Verneholt, Partner på Litorina Capital Advisors, investeringsrådgivare åt Litorina IV.

Avyttringen av Leos Lekland är en del i KFs strategi att renodla verksamheten. Det kapital som frigörs kommer att återinvesteras i Coop Sverige AB.

Kooperativa Förbundet (KF) är förbund för landets konsumentföreningar och en detaljhandelskoncern med Coop som kärnverksamhet. I koncernen ingår även en rad andra starka varumärken inom bland annat media, fastigheter och finansverksamhet. Se även www.kf.se

Leos Lekland är Skandinaviens ledande leklandskedja med 23 lekland (varav en franchisedriven) i Sverige, Norge och Danmark. Koncernen hade 2013 en omsättning på 223 MSEK och 184 anställda. Huvudkontoret ligger i Luleå. Se även www.leoslekland.se

Litorina, grundat 1998, fokuserar på att förvärva och industriellt utveckla primärt svenska företag tillsammans med dess ledande befattningshavare. Litorina erbjuder en bred och djup kompetens genom egen organisation samt genom sitt nätverk av industriella rådgivare. Bakom Litorina står ett antal långsiktiga och välrenommerade institutioner som tillsammans har investerat cirka 4,8 miljarder kronor i Litorinas fyra fonder. För mer information, se www.litorina.se.

För ytterligare information:
KF pressjour; 010-743 13 13