Bertil Vallien ställer ut på Edsvik Konsthall

Vallien ifrågasätter de kvaliteter som glaskonsten så självklart förknippas med; transparens, reflektion och utsmyckning. Konstnären visar att glaset kan vara mycket mer än det traditionellt förväntade. Där finns både allvar, smärta och melankoli. Edsvik Konsthall presenterar utställningen "Core" med Bertil Vallien för Kosta Boda den 3 oktober – 8 november.

Sedan 1963 har Bertil Vallien varit verksam vid Kosta glasbruk och har gjort sig känd både som formgivare, för servisglas som serien Château för Kosta Boda, och som glaskonstnär med sandgjutning som specialområde. Vallien är representerad på konstmuseer runt om i världen och har genom sin verksamma tid haft många nationella och internationella utställningar. Hans konstverk visas på museer som Metropolitan Museum of Art i New York, Victoria and Albert Museum i London och Musee des Arts Decoratifs i Paris.

Utställningen "Core" är retrospektiv samtidigt som den blickar framåt och bildar ett tvärsnitt genom Bertil Valliens konstnärskap. Sandgjutna och slipade glasskulpturer i både klart och svart glas kombineras med kolteckningar, litografier och monografier som aldrig tidigare visats. Ordet ”Core” syftar tillbaka till symboler som haft stor betydelse i konstnärens skapande. Kärnan i form av en stav förekommer i nästan allt Vallien gör.

Det omnämns om ”det svarta glaset” och det kom till av ett lyckosamt misstag. En av Vallien’s assistenter läste fel i instruktionen inför en gjutning och tolkade 20 gram koboltoxid som 2 kilo. Massan som skulle bli ett klart isblått glas, resulterade i ett hittills okänt material – ett glas där ljuset inte tränger igenom och vars uttryck liknar mörk plåt.

"Egenskaperna förändrades i och med det svarta glaset och ledde till upptäckten av att kunna jobba med glas som yta. Det öppnade upp för ett helt nytt sätt att arbeta.”
- Bertil Vallien

Missa inte vår filmvisning av ”Glasmästaren – Bertil Vallien” på Edsvik Konsthall 22 oktober kl 18.30.

Magnus Axelsson
Konstansvarig
Kosta Boda
0478-345 00

Orrefors Kosta Boda AB is a design company in the Swedish province of Småland that designs and makes high-quality utility glassware and art glass. We develop, produce and sell a wide range of utility and art glass for private and public use under the brands Orrefors and Kosta Boda. We are the largest glassworks group in the Nordic countries with a history dating all the way back to 1742.

The glasswork in Kosta constitute the heart of our business. A genuine glasswork environment close to the craftsmanship and the designers. In Kosta we also run extensive tourism and events operations that attract more than one million visitors each year.

www.kostaboda.com

Bertil Vallien ställer ut på Edsvik Konsthall 3 okt - 8 nov
Twittra det här
Kosta Boda satsar stort på konstglaset
Twittra det här
Fakta: Konstnär: Bertil Vallien (f. 1938) Utställningstitel: Core Curator: Sofia Liljergren Utställningsobjekt: Glasskulpturer, kolteckningar, litografier och monografier. Plats: Edsvik Konsthall Väst. Arrangör: Edsvik Konsthall i samarbete med Kosta Boda. Utställningsperiod: 3 oktober - 8 november 2015. Vernissage: 3 oktober kl 11.00 – 17.00, invigning kl 14.00.

Bertil Vallien