En perfekt fungerande tatueringsmaskin gjord av glas – är det möjligt?

Ludvig Löfgren, formgivare på Kosta Boda, försöker att skapa en tatueringsmaskin gjord av glas efter att ha utmanats av tatueringsmaskinveteranen Mats Jadeskär.

Kan det göras? Vi vet inte. Det har aldrig gjorts förut. Men vi ska försöka ..... Under samtal lekte Ludvig Löfgren och Mats Jadeskär med idén att göra en fullt fungerande tatueringsmaskin i glas. Ludvig Löfgren är känd för att tänja på gränserna med sin glasdesign och Mats har tidigare utmanat konventionerna i en värld av tatueringsmaskiner. Tillsammans enades de om att försöka det som aldrig har gjorts förut.

Under sommaren kommer Ludvig och Mats arbeta tillsammans för att försöka hitta en design och teknik som gör det möjligt att tillverka en fungerande maskin. Om det lyckas, kommer det slutliga resultatet att presenteras vid den internationella London Tattoo mässan som hålls den 28-30 september, 2012. Du hittar både Ludvig och Mats i monter V63/64 under mässan.

Ludvig Löfgren har jobbat med Kosta Boda sedan 2007. Innan studierna på Konstfack arbetade Ludvig Löfgren som glasblåsare, en erfarenhet som gett honom perspektiv och förståelse för glaset. Ständig jakt på motstånd resulterar ofta i timmar av experimenterande. I ateljé som i hytta. Med sin gedigna kunskap inom glas och sin artistiska talang spränger han många gränser i det anrika glasriket.

Ludvig kommenterar "Jag har från unga år varit en stor beundrare av hantverket av att tatuera. Så att få en chans att försöka göra en tatueringsmaskin med Mats var ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till!"

Du kan följa våra framsteg på https://www.facebook.com/kostaboda eller https://www.facebook.com/ProTattooArt där vi under augusti och september kommer att visa uppdateringar av vårt projekt.

Jenny Sundqvist, Chef Produktutveckling & Marknad.

E-post: jenny.sundqvist@orrefors.se

Ludvig Löfgren