Ernst inviger Jul i Kosta

7:e november tänder Ernst Kirchsteiger 3 miljoner juleljus i glasrikets Kosta. Till och med nyår bjuds det bland annat på Joe Labero, glasshower, Småländsk hyttsill och julbord, näringslivskvällar, vin och ölprovningar i Orrefors-glas, rundvandringar i glashyttan och självklart den mysigaste av julmarknader.

Inom glasets värld blir det magiska glasshower med Bertil Vallien och Kjell Engman, rundvandringar i Kosta Glasbruk med glödande produktion, utställningen Vintergata på Kosta Boda Art Gallery,  vin och ölprovningar i Orrefors-glas med Carl-Jan Granqvist, Jens Spendup och formgivare Erika Lagerbieleke, hyttsill bland prunkande glasugnar.

Näringslivskvällar hålls varje torsdag fram till jul med inspirerande talare såsom Günther Mårder, Jens Spendrup, Ulrica Messing, Torsten Jansson och Håkan Samuelsson.

Mysigaste julklappsshoppingen och bästa fynden gör du i bodarna på julmarknaden.  Här kan du hitta alla klappar på ett ställe, julstämningen är på topp och miljoner juleljus lyser upp promenadstråken. I år är det fler bodar än någonsin och massor av spännande saker och smaker att botanisera bland.

Stjärnglans på Kosta Glascenter står Joe Labero, Nanne Grönvall, Eric Gadd, Jan Johansen, Nordman, Anne-Lie Rydé, Thomas Di Leva, Noice och sist men inte minst Patrik Isaksson för.

Det blir också julkul för barnen med besök av jultomten, magiker, barnteater, Tomteorkestern, ponnyridning och pepparkakstävlingar.

Välkomna!
Emil Andersson
Julmarknadsgeneral på Kosta Boda

www.destinationkosta.se
www.facebook.com/kostajulmarknad/

Om oss

Orrefors Kosta Boda AB är ett småländskt designföretag med formgivning och tillverkning av högkvalitativt bruks- och konstglas. Vi utvecklar, producerar och säljer ett brett bruks- och konstglassortiment för såväl privat som offentligt bruk under varumärkena Orrefors och Kosta Boda. Vi är Nordens största glasbruksgrupp med en historia som sträcker sig tillbaka till 1742. Hjärtat i verksamheten finns på glasbruket i Kosta. Genuin bruksmiljö med närhet till hantverket och formgivarna. Vid vårt bruk bedriver vi även en omfattande turism- och upplevelseverksamhet som årligen lockar över en miljon besökare. Orrefors Kosta Boda AB ingår sedan 2005 i New Wave Group som verkar med ett flertal varumärken på konsument- och företagsmarknaden inom områdena sport, fritid, inredning och gåvor. New Wave Group är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Magnus Andersson är VD i Orrefors Kosta Boda AB.www.kostaboda.se

Jul i Kosta pågår mellan den 7:e november till och med den 30:e december.
3 miljoner juleljus lyser upp Kosta Julmarknad.

”Julen är ingen tävling. Julen handlar inte om att den som har juligast vinner. För mig handlar det om något helt annat.”
Ernst Kirchsteiger