Känslor avgör vinnare i unik Kosta Boda-auktion

Konstglas för en kvarts miljon under klubban. Är du rikare på känslor än på pengar?

Du är inte ensam. Därför arrangerar Kosta Boda världens första känslobaserade konstauktion i Stockholm den 18 juni. Med hjälp av biometriska sensorer mäts budgivarens känsloreaktioner inför konstverken. De tre som känner mest vinner budgivningen om tre glaskonstverk som tillsammans är värda över en kvarts miljon kronor.

Auktionen med enbart känslor som betalningsmedel syftar till att uppmärksamma den unika glaskonst som Kosta Bodas konstnärer skapar i Sverige i dag. Dessutom ger den möjlighet att göra Kosta Bodas absolut mest exklusiva konstglas tillgängligt för fler än bara för de som egentligen har råd.

Alla som vill är välkomna att medverka i auktionen den 18 juni på galleri So Stockholm i Kungsträdgården.

– Det är fantastiskt att med den här tekniken för en gångs skull kunna ge den som känner allra starkast för konstverket chansen att också äga det säger Jenny Sundqvist, Chef Produktutveckling och Marknad för Orrefors Kosta Boda AB.

Budgivarna i auktionen får sina känslor inför konstverken analyserade av biometriska sensorer, en beprövad teknik som bland annat används inom kognitionsvetenskap och neuropsykologi. Varje besökares känslor omvandlas med hjälp av sensorerna till ett ”känslobud”. Högst bud vinner sedan budgivningen.

Några av Kosta Bodas främsta glaskonstnärer har skapat de tre konstverken. Tillsammans är de värda över en kvarts miljon kronor. För att minimera risken för känslomanipulation före auktionen är både konstverken och konstnärerna hemliga fram till att budgivningen är avslutad.

Så här kommenterar en av konstnärerna det banbrytande projektet:

Det är spännande att låta sin konst vara med i en auktion där valutan består av känslor, inte pengar. Det skapar en mängd intressanta frågor om konstens värde och om vem som ska ha möjlighet att äga konst. Jag hoppas att den som vinner ska känna att det var värt vartenda hjärtslag.

Följ auktionen live under auktionsdagen och läs mer på auctionbasedonemotions.com

#kostabodaauction

Jenny Sundqvist, Chef Produktutveckling & Marknad.

E-post: jenny.sundqvist@orrefors.se

En av formgivarna vars konstglas auktioneras ut