500 000 pensionsbesked

En halv miljon pensionsbesked skickas från KPA Under november och december skickar KPA pensionsbesked om avtalspension till mer än 500 000 anställda inom kommun och landsting över hela Sverige. - Pensionsbeskedet innehåller både uppgifter om avtalspensionen och den allmänna pensionen. Vi vill ge en så komplett bild som möjligt, berättar Inge Bäckström, produktchef KPA Pension. Det är första gången som KPA gör ett så omfattande utskick av pensionsbesked. Tidigare fick bara de som snart skulle gå i pension och var i åldern 55 till 58 år upplysning om sin pension. Det rörde sig om 80 000 till 90 000 personer per år. - Enligt det nya pensionsavtalet för kommun- och landstingsanställda, PFA 98, ska arbetsgivare ge besked till sina anställda om pensionshållningen. Därför har vi ändrat våra rutiner och utökat vår service, säger Inge Bäckström. Från och med i år kommer alla KPAs kunder att få pensionsbesked varje år till sina medarbetare. KPA räknar med att ungefär lika många som hörde av sig till Försäkringskassan med anledning av informationen som gick ut i våras hör av sig till KPA med frågor, det vill säga en till två procent. - Vi utökar därför våra stödfunktioner under november och december. Exempelvis kommer dubbelt så många att arbeta på kundtjänst och arbetsgivarna får specialservice via extranet, berättar Inge Bäckström. Frågor besvaras av: Inge Bäckström, produktchef KPA Pension, tel: 08-665 05 47, 070-512 79 44 Hans Thorsén, vd KPA Pension, tel: 08-665 06 44, 070-588 88 65 Information om KPA finns på internetadresserna: www.kpa.se KPA Pension är ett dotterbolag i KPA Koncernen. KPA, Kommunsektorns Pension AB, ägs av Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet. KPA erbjuder pensionslösningar, försäkringar och sparande främst för arbetsgivare och anställda i kommun, landsting, församling och kommunala bolag. I dag arbetar 280 personer på KPA. Kunder är cirka två tusen arbetsgivare och drygt en miljon anställda. KPA har inte enbart ett företagsekonomiskt perspektiv, utan tar ett helhetsansvar för ekonomi, människa och miljö. KPA är som enda finansiella företag i Sverige miljöcertifierat enligt ISO 14 001. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/11/19991110BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/11/19991110BIT00430/bit0002.pdf