Eva Axelsson, ny hållbarhetschef i KPA Pension

Eva Axelsson har utsetts till ny hållbarhetschef i KPA Pension. Hon ska ytterligare stärka KPA Pensions framgångsrika arbete med CSR- och hållbarhetsfrågor.

Eva Axelsson kommer närmast från Exportkreditnämnden där hon arbetat med CSR- och riskfrågor. Hon har tidigare också varit miljöchef för Tetra Pak Norden/Baltikum och bland annat ansvarat för extern kommunikation samt public affairs och PR kring hållbarhetsfrågor.

- Vi satsar offensivt på att ytterligare stärka KPA Pensions position som den ledande aktören på hållbarhet inom finansbranschen. Därför har vi nu rekryterat en ny kvalificerad hållbarhetschef, Eva Axelsson, säger Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension.

Eva Axelsson är utbildad biolog vid Uppsala universitet och The University of Melbourne.

- Det ska bli spännande att arbeta med ett välkänt varumärke som är trendsättare i att integrera hållbarhet i förvaltningen av pensionspengar. Jag kan bidra med erfarenhet och idéer från andra branscher för att öka intresset och kunskapen kring etisk pensionsförvaltning, säger Eva Axelsson.

KPA Pension utsågs i mars till Sveriges mest hållbara varumärke inom finansbranschen 2012. Detta enligt Sustainable Brands, den största hållbarhetsundersökningen av varumärken i landet. Och 9 av 10 av KPA Pensions kunder, som främst finns inom vård, skola och omsorg, anser att det är viktigt att deras pensionsbolag arbetar med miljö och mänskliga rättigheter.

För mer information kontakta:

Birgitta Hammarström, presschef KPA Pension, tel 08-665 06 34, 0734-39 33 37

Eva Axelsson, hållbarhetschef KPA Pension, tel 08-665 04 34

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med över en miljon enskilda kunder och 1000 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag mer än 85 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se