Skolelever från Karlskrona vann riksomfattande miljötävling

Skolelever från Karlskrona vann riksomfattande miljötävling Sunnadalsskolan från Karlskrona kom på det bästa förslaget för hur miljön i den egna kommunen kan förbättras och vann årets omgång av den riksomfattande miljötävlingen Kapitel 25. Juryns motivering "Sunnadalsskolan gör ett spännande försök att i vår tid knyta an gamla traditioner för att få bukt med det delvis nya problemet med artificiella ämnen i vår mat". Ungdomens Miljöriksdag står tillsammans med KPA bakom tävlingen som i år arrangerades för andra året. - Syftet med Kapitel 25-tävlingen är att lyfta fram unga människors roll i Agenda 21-arbetet och att inspirera dem att driva frågor som är viktiga för dem, säger Elisabet Heimbürger, chef marknadskommunikation KPA. Sunnadalsskolan belönas med 20 000 kronor placerade i KPA Fonder, som ska användas till att förbättra miljön i den egna skolan, samt en resa till Abisko Nationalpark och Miljö- och rymdforskningsinstitutet i Kiruna. På delad andra plats i tävlingen kom Racklöfskakolan från Järpen och Ytterlännässkolan från Bollstabruk. Juryn som bedömt alla tävlingsbidrag består av Magnus Huss generalsekreterare Det Naturliga Steget, Lisen Thulin projektledare KPA, Pontus Östlund miljöanalytiker KPA, Leif Linde generaldirektör Ungdomsstyrelsen, Mats Nyström projektledare Ungdomens Miljöriksdag. Frågor besvaras av Elisabet Heimbürger Mats Nyström chef för marknadskommunikation KPA projektledare på Ungdomens Miljöriksdag 08-665 04 00, 070-589 10 54 08-627 53 40, 070-657 79 74 Bilder på eleverna finns på internetadressen www.kpa.se/pressrum/högupplösta bilder Bilderna finns tillgängliga från och med fredag eftermiddag den 26 november. KPA ägs av Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet. KPA erbjuder pensionslösningar, försäkringar och sparande främst för arbetsgivare och anställda i kommun, landsting, församling och kommunala bolag. Kunder är cirka två tusen arbetsgivare och drygt en miljon anställda. KPA har inte enbart ett företagsekonomiskt perspektiv, utan tar ett helhetsansvar för ekonomi, människa och miljö. KPA är som enda finansiella företag i Sverige miljöcertifierat enligt ISO 14 001. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/25/19991125BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/25/19991125BIT00430/bit0002.pdf