Svenska studenter näst bäst i världen

Stockholm, 12 april 2011

Fyra studenter från Handelshögskolan i Stockholm kom på andra plats när finalen i KPMG International Case Competition 2011 avgjordes i Istanbul i helgen. Sveriges lag besegrade därmed toppstudenter från exempelvis Ryssland, Tyskland och Storbritannien.

Totalt 19 toppuniversitet från lika många länder gjorde upp om titeln. På första plats kom amerikanska Wake Forest University Schools of Business men det var mycket jämnt i finalen och domarna tvingades för första gången på sju år rösta för att skilja de två främsta lagen åt.

Laget från Handelshögskolan med Pierre-Brice Beguinet, Joakim Claesson, Mathias Björkman och David Andersson fick lösa ett case om BP och ett oljeutsläpp i Mexikanska golfen. Lagen fick tre timmar på sig att angripa problemet och därefter presentera och argumentera för sin lösning under 30 minuter inför domare och publik.

”Det var stressande men väldigt roligt. Vi hade ett bra lagsamarbete och lärde oss enormt mycket genom den svenska uttagningen, inte minst när det gäller att prestera på topp under hård tidspress”, säger Pierre-Brice Beguinet i laget från Handels.

Deras lösning gick ut på att kortsiktigt fokusera på hur krisen skulle hanteras och ta fullt ansvar för det som hänt, samt på lång sikt bygga en organisation som både minskar risken för liknande händelser och har bättre beredskap när det händer. En grundtanke med tävlingen är att studenterna ska omsätta teorierna från läroböckerna i realistiska case. Lagen får även vässa sin sälj- och presentationsteknik.

”Jag tror att vi alla vill arbeta med consulting i framtiden. Den här tävlingen var väldigt bra träning”, säger Pierre-Brice Beguinet.

KPMG International Case Competition kom till för att överbrygga avståndet mellan näringslivet och den akademiska världen, vilket inte minst är viktigt om Sverige ska kunna hävda sig i den globala ekonomin.

”Vi är jätteglada att det gick så bra för laget. Tävlingen har hög status i näringslivet och är en tung merit och erfarenhet för de tävlande i deras framtida arbetssökande. Jag är stolt över att se att svenska studenter håller måttet på högsta internationella nivå", säger Emma Engström, studentansvarig på KPMG.

För mer information, vänligen kontakta:
Studentansvarig KPMG: Emma Engström 08-723 93 43
Presskontakt KPMG: Joakim Löfgren 070-653 00 77

KPMG erbjuder branschspecifika och kvalificerade tjänster inom revision, skatt och rådgivning. Som medlem i KPMG International ingår vi i ett av världens främsta nätverk med 138 000 medarbetare i 150 länder. I Sverige har KPMG 1 500 medarbetare på 60 orter runtom i landet. www.kpmg.se

KPMG AB, a Swedish limited liability partnership and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative (“KPMG International”), a Swiss entity.