Gevalias musikpris till jazzgitarristen Andreas Öberg

Vid en högtidlig ceremoni i samband med gårdagens Gevalia-konsert i Gävles vackra Konserthus fick Andreas Öberg det allt mer uppmärksammade Gevalias Musikpris. Priset utgörs av ett stipendium på 50 000 kr.

- Konst och musik har under lång tid varit en naturlig del i Kraft Foods miljö och har hjälpt oss att utvecklas som människor och medarbetare, sa Per Strömberg, VD på Kraft Foods Sverige vid prisutdelningen. - Vi vill också bidra till något positivt i vår omgivning och hjälpa till att lyfta fram andra talangfulla människor ur andra miljöer. Med Gevalias Musikpris försöker vi lyfta unga musiker ”på väg upp”. Årets pristagare heter Andreas Öberg och är 25 år. Andreas kommer från Stockholm och är gitarrist. Han förvaltar arvet efter Django Reinhardt, en av de största stilbildarna i jazzens historia och har formligen slagit knock på jazzpubliken med sitt flyhänta och swingfyllda spel. Andreas arbetar för fullt med skivproduktioner. En skiva fokuserad på ”gipsy swing” med gruppen Hot Club de Suede är inspelad och klar och släpps ut på svenska marknaden i början av december. Ytterligare en skiva, med traditionell amerikansk jazz släpps i början av februari. Gevalias Musikpris instiftades 1998 och utgör en del i det huvudsponsorskap som Kraft Foods Sverige ingick i samband med invigningen av Gävle konserthus samma år. Musikpriset ska gå till en ung lovande talang över 18 år som är på gränsen till genombrott inom Svenskt Musik liv. Pristagaren utses av en jury som leds av musikern Jojje Wadenius.

Om Mondelēz International i EuropaMed 26 000 anställda i 17 länder är Mondelēz International marknadsledare inom de fem snackssegmenten choklad, kex, kaffe, ost, samt godis och tuggummi. Produktportföljen inkluderar många omtyckta och välkända varumärken så som Cadbury, Côte d’Or, Milka, Toblerone, Carte Noire, Kenco, Jacobs, Tassimo, belVita, LU, Oreo, Trident, Halls och Philadelphia. Om Mondelēz International i världenMondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) är global marknadsledare inom snackssegmenten för choklad, kex, godis och tuggummi, kaffe och pulverdrycker. Företaget består av de globala snacksvarumärken som tidigare låg under Kraft Foods Inc. tillsammans med en nordamerikansk detaljhandelsverksamhet. Snacksverksamheten avskiljdes från den övriga verksamheten i oktober 2012. Mondelēz Internationals varumärkesportfölj inkluderar flera mycket välkända och omtyckta varumärken, exempelvis Cadbury och Milka (choklad), Jacobs (kaffe), LU, Nabisco och Oreo (kex), Tang (pulverdryck) och Trident (tuggummi). Mondelēz International har årliga försäljningsintäkter på circa 36 miljarder USD och verksamhet i över 80 länder. Besök gärna www.mondelezinternational.com och www.facebook.com/mondelezinternational för mer information.