Ludwig Askemper ny verkställande direktör för Kraft Foods i Norden

Ludwig Askemper (48) har utsetts till Managing Director (VD) för Kraft Foods i Norden, från och med den 1 september, 2012. Askemper kommer närmast från en roll som Sales Director Gum & Candy, Kraft Foods Tyskland, och ersätter Krister Zackari som nu blir President Gum & Candy EU.

Stockholm, 2012-09-27

Ludwig Askemper har en gedigen karriär bakom sig i olika typer av säljroller inom dagligvaru- och storkökshandel inom Mars-koncernen. 2010 började han som försäljningsdirektör på Kraft Foods Tyskland. Han ser fram emot att ta sig an utmaningen som ny VD för Kraft Foods i Norden. Uppdelningen av företaget som sker i början på oktober, ser han som en speciell möjlighet att ta organisationen mot nya framgångar under det nya namnet Mondelēz International.

- Kraft Foods i Norden har en fantastisk historia och en oslagbar varumärkesportfölj att jobba med. Jag vet att detta är en professionell och driven organisation som hela tiden vill bli bättre. Det gör att jag känner mig säker på att vi kan leverera små, goda ögonblick av glädje och njutning bättre än någon annan inom vår bransch. Tillsammans med alla medarbetare, i nära samarbete med kunder inom dagligvaruhandeln och Away From Home, vill jag skapa ännu mer tillväxt för oss alla.

Askemper är född och uppvuxen i Tyskland, och har under många år haft ledande roller inom Mars försäljningsorganisation och nu senast som försäljningsdirektör på Kraft Foods Tyskland.

- Jag har lärt mig mycket från mina tidigare erfarenheter och tror att det kommer att hjälpa mig att skapa ökad tillväxt i Norden. Jag vill lära mig mer om de nordiska kulturerna, samt att prata svenska så fort jag kan för att kunna delta fullt ut i diskussionerna, avslutar han.

Ludwig Askemper efterträder Krister Zackari, som nu blir Category President Europe för kategorin Gum & Candy.

Kristian Hvilen

+ 47 924 36 920

khvilen@kraftfoods.com

Kraft Foods bygger ett kraftfullt, globalt företag med fokus på snacking, och med en oslagbar portfölj av varumärken, som människor älskar. Med en årlig omsättning på cirka 54 miljarder dollar är vi världens näst största livsmedelsföretag, och vi gör produkter som miljarder konsumenter kan njuta av i cirka 170 länder.

I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. I vår produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Daim, Aladdin, Gevalia, V6, Stimorol, Philadelphia, O’boy, Oreo, Tassimo och TUC.

Kraft Foods (www.kraftfoodscompany.com, NYSE: KFT) är medlem av Dow Jones Industrial Average, Standards & Poor's 500, Dow Jones Sustainability Index och Ethibel Sustainability Index.

Kraft Foods i Norden har cirka 1600 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby och Gävle. Läs mer på vår webbsida www.kraftfoodsnordic.com Kraft Foods, Smedbyv. 8, 194 86 Upplands Väsby, Tfn: 46 8 627 10 00. Fax 46 8 98 61 00.

Taggar: