• Kraft Foods/

Marabous ägare Mondelēz International investerar 400 miljoner dollar för att hjälpa en miljon människor i kakaoodlande samhällen

• Världens största chokladtillverkare lanserar hållbarhetsprojektet ”Cocoa Life”
  • 100 miljoner dollar till stöd för 75 000 odlare i Elfenbenskusten

STOCKHOLM – 20 november 2012

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) presenterade i dag ”Cocoa Life” – företagets största och mest omfattande satsning på hållbar kakaoodling någonsin. Världens största chokladtillverkare investerar 400 miljoner dollar de kommande tio åren för att förbättra produktiviteten och förhållandena för fler än 200 000 kakaoodlare och omkring en miljon människor i odlarsamhällen. Av Cocoa Lifes 400 miljoner dollar kommer en fjärdedel, 100 miljoner dollar, att investeras i Elfenbenskusten – världens största kakaoproducent – där 75 000 odlare ska få hjälp med att fördubbla sin produktivitet.

– Jag är stolt över Mondelēz Internationals investering på 400 miljoner dollar i Cocoa Life – en helhetssyn på hållbar kakaoodling som kommer att skapa en tillväxtcykel från böna till chokladkaka, säger Tim Cofer, Executive Vice President and President, Europe. ”Vår uppgift är att skapa livskraftiga kakaosamhällen och bidra till att säkra kakaoindustrins framtid.”

Cocoa Life kommer att samarbeta med myndigheter, samhällen och leverantörer för att förändra leveranskedjan för kakao. Företaget arbetar redan med utomstående experter, som FN:s utvecklingsprogram (UNDP), Världsnaturfonden (WWF) och Anti-Slavery International, för att ta fram en rad robusta principer för framgång och metoder för att mäta framsteg.

– Själva kärnan i Cocoa Life är vår vilja att förbättra kakaoodlarnas liv, säger Bharat Puri, Senior Vice President, Global Chocolate. ”Vi investerar i så mycket mer än bara odlingen. Det handlar om att skapa möjligheter för kakaosamhället som helhet, så att odlingsbyarna blir en plats där människor vill bo.”

– Med det här initiativet tar vi ett ansvar som sträcker sig utöver certifieringar, säger Jonas Magnusson, Marknadschef för Marabou. Att ligga i framkant på detta område är oerhört viktigt både för oss och våra konsumenter.

Med Cocoa Life vill vi skapa relationer som alla parter vinner på och gagna odlarsamhällena genom att arbeta med partners inom fyra viktiga områden:

• Odling: Hjälpa odlare att förbättra sina skördar och sin produktivitet så att de kan öka sina inkomster.

• Samhälle: Ge odlarfamiljer möjligheter att skapa ett samhälle där både de själva och deras barn vill leva i samt främja jämställdhet mellan män och kvinnor.

• Barn och ungdomar: Arbeta för avskaffande av barnarbete genom att hjälpa samhällena att ta itu med grundorsakerna. Göra kakaoodlare till ett attraktivt yrke för den kommande generationen.

• Miljö: Skydda naturområden där kakaon växer för att bevara ekosystemet och ge framtida generationer en hållbar miljö och odlingsmark.

Cocoa Life bygger på Mondelēz Internationals framgångsrika Cadbury Cocoa Partnership i Ghana, Indien och Dominikanska republiken. I Ghana har Cadbury Cocoa Partnership hjälpt till att öka kakaoskörden med 20 procent, hushållsinkomsterna med 200 procent och de statligt stödda utvecklingsprojekten med 80 procent, under projektets första faser mellan 2009 och 2011. Företaget fortsätter sin expansion för att nå ut till fler samhällen i Ghana, och 2011 utökades projektet till att även omfatta Dominikanska republiken. I Indien har företaget arbetat direkt med kakaoodlare i 50 år.

Cocoa Life avspeglar Mondelēz Internationals kärnvärden och bygger på företagets tidigare åtaganden, däribland målet att senast 2015 endast köpa hållbart odlade kaffebönor för sina europeiska kaffemärken och ”Coffee Made Happy” – en investering på minst 200 miljoner dollar för att stödja en miljon kaffeodlare fram till år 2020.

Mer information om Cocoa Life och Mondelēz Internationals arbete, inklusive nedladdningsbara bilder från kakaoprojektet i Ghana och fallstudier finns på: http://www.mondelezinternational.com/MediaCenter/country-press-releases/us/2012/Pages/multi_media_11162012.aspx.

Anders Carne

46 70 555 0890

acarne@mdlz.com

Om Mondelēz International

Mondelēz International, Inc (NASDAQ: MDLZ) är global marknadsledare inom choklad, kex, sockerkonfektyr, kaffe och pulverdryck. Mondelēz International har en årlig omsättning på cirka 36 miljarder USD och verksamhet i över 80 länder. I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. I vår produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Daim, Gevalia, V6, Stimorol, Philadephia, O´boy, Oreo, Tassimo och TUC.

Mondelēz International i Norden har cirka 1600 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby och Gävle. Läs mer på vår webbsida: www.kraftfoodsnordic.com

Den nuvarande verksamheten i Europa kommer att vara helägd av Mondelēz International, men det juridiska företagsnamnet förblir Kraft Foods Inc. fram till och med den 29 april 2013.

Taggar:

Citat

Med det här initiativet tar vi ett ansvar som sträcker sig utöver certifieringar.
Jonas Magnusson, Marknadschef för Marabou.