NU SKA DEN UT – DEN SISTA ÄGGLIKÖREN LÄMNAR FABRIKEN - Aladdinpralinen slutar produceras efter att svenska folket har sagt sitt

Förra julen bjöds svenska folket in för att bestämma vilka praliner i Aladdinasken som mest förtjänar sin plats. Körsbär i likör var en något oväntad vinnare och minst antal röster fick pralinen Ägglikör, som därmed lämnar chokladasken. Nu har de sista exemplaren av Ägglikör producerats i Maraboufabriken och nästa jul kan vi se fram emot en ny pralin i Aladdinasken.

Varje år säljs ca 4 miljoner chokladaskar av Aladdin och Paradis. Förra julen bjöds svenska folket in att rösta på sina favoriter i Aladdinasken. En ny pralin ska nämligen flytta in i asken nästa jul och därför måste en av de befintliga lämna. Nästan hela 400 000 personer röstade och hundratusentals personer engagerade sig på Facebook och bloggar för att rädda sina favoriter. Pralinen som fick allra flest röster var Körsbär i likör, vilket är den enda pralinen som funnits med sedan den första asken producerades 1939. - Den nya pralinen är en gammal favorit, även den med anor från 1939. Jag har precis fått smaka ett exemplar och jag tror att det kommer bli konkurrens kring den nya pralinen i många hem. Vilken det är håller vi dock hemligt ett tag till, säger Gisela Jacobsson, Marketing Manager Marabou Countlines & Pralines. Artonåring från Bromma får de sista exemplaren Pralinen som fick minst antal röster var Ägglikör och i dagarna producerades de allra sista exemplaren. De sista 100 pralinerna går till artonårige Filip Myringer från Bromma. Anledningen är att Filip vann Marabous tävling om att driva bästa kampanjen för att rädda in favoritpralin, Nöttryffel. - I min kampanj gjorde jag bland annat två filmer och några affischer, samt startade en blogg för att rädda Nöttryffeln. Jag tror att de sista exemplaren av Ägglikör är eftertraktade, så kanske startar jag en budgivning, säger en glad Filip Myringer. Svenskarnas favoritpraliner: 1. Körsbär i likör 12,8% 2. Gräddnougat 11,9% 3. Trillingnöt 11,8% 4. Pärlnougat 8,5% 5. Cocoskola 8,5% 6. Nöttryffel 8,4% 7. Höstnougat 7,3% 8. Trofénougat 7% 9. Mjuk toffee 5,7% 10. Romrussin 5,2% 11. Apelsintryffel 4,9% 12. Likörtryffel 4,8% 13. Ägglikör 3,4% Rädda julen Unika besökare till kampanjsidan: 436 869 (mer än 100 000 kommer från Facebook) Antal röster: 389 288 Facebook-fans: över 14 438 (http://www.facebook.com/home.php#/pages/Radda-din-favorit-i-Aladdin-asken/201990798661) Facebook-applikation: över 135 000 användare (http://apps.facebook.com/raddajulen/) Pralinbloggen: http://raddajulen.wordpress.com/

Taggar:

Om Mondelēz International i EuropaMed 26 000 anställda i 17 länder är Mondelēz International marknadsledare inom de fem snackssegmenten choklad, kex, kaffe, ost, samt godis och tuggummi. Produktportföljen inkluderar många omtyckta och välkända varumärken så som Cadbury, Côte d’Or, Milka, Toblerone, Carte Noire, Kenco, Jacobs, Tassimo, belVita, LU, Oreo, Trident, Halls och Philadelphia. Om Mondelēz International i världenMondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) är global marknadsledare inom snackssegmenten för choklad, kex, godis och tuggummi, kaffe och pulverdrycker. Företaget består av de globala snacksvarumärken som tidigare låg under Kraft Foods Inc. tillsammans med en nordamerikansk detaljhandelsverksamhet. Snacksverksamheten avskiljdes från den övriga verksamheten i oktober 2012. Mondelēz Internationals varumärkesportfölj inkluderar flera mycket välkända och omtyckta varumärken, exempelvis Cadbury och Milka (choklad), Jacobs (kaffe), LU, Nabisco och Oreo (kex), Tang (pulverdryck) och Trident (tuggummi). Mondelēz International har årliga försäljningsintäkter på circa 36 miljarder USD och verksamhet i över 80 länder. Besök gärna www.mondelezinternational.com och www.facebook.com/mondelezinternational för mer information.