Kraftstaden Fastigheter letar efter en entreprenör till om- och tillbyggnationen av Smedjans parkeringshus

Anbudsförfrågan ligger ute och Kraftstaden Fastigheter söker nu en entreprenör som ska ta sig an om- och tillbyggnationen av Smedjans parkeringshus i centrala Trollhättan.

Parkeringshuset i fyra plan som uppfördes under 1970-talet är i behov av renovering. I takt med det ökade behovet av parkeringsplatser i centrala staden när fler bostäder byggs, utökas parkeringshuset vid tillbyggnationen med cirka 110 platser.

Tanken var från början att bygga på ytterligare två våningar, men efter att man undersökt möjligheten för en påbyggnad av det befintliga parkeringshuset kunde man konstatera att konstruktionen inte håller för det. Lösningen blir istället en tillbyggnad i anslutning till det befintliga huset i den nordliga delen mot Anders Hanssons park. Tillbyggnaden blir även den i fyra plan.

Likt det befintliga parkeringshuset kommer det översta våningsplanet på den nya tillbyggnaden inte byggas med tak och blir således inte väderskyddad.

- Behöver man av någon anledning riva det gamla parkeringshuset i framtiden skulle det påverka den nya delen om man bygger ett tak förklarar Lars-Erik Brag, projektledaren på Kraftstaden som håller i projektet.

Utbyggnaden av Smedjans parkeringshus ersätter delar av Gullöns parkeringsanläggning som ligger ett stenkast bort där man enligt plan kommer avveckla och ersätta med bostadshus  i framtiden. I samband med tillbyggnationen kommer det befintliga parkeringshuset att renoveras och få ny fasad.

Anbudsförfrågan ligger ute till och med 14 februari 2019 och byggstart sker preliminärt under sommaren 2019.

För ytterligare information v.v kontakta:

Lars-Erik Brag, projektledare, Kraftstaden Fastigheter
Tel. 0731 - 42 80 75 lars-erik.brag@kraftstaden.se