Ove Joanson till Kreab

Stockholm 23 november, 2015

Ove Joanson blir från årsskiftet Senior International Advisor vid Kreab.

– Ove Joanson är en mycket erfaren mediastrateg och har stor kunskap om ledarskap i samhällsfrågor och företagande, säger Charlotte Erkhammar, VD och koncernchef för Kreab Group.

– Eftersom Kreab är ett globalt företag med verksamhet i 25 länder kommer Ove Joansons internationella bakgrund och stora kontaktnät att bli en tillgång för våra kunder, säger Charlotte Erkhammar.

– Jag är mycket glad över att få jobba med Kreab. Det är Sveriges mest ansedda och mest internationella strategiska rådgivningsföretag. Jag hoppas kunna arbeta nära både svenska och utländska företag och organisationer, säger Ove Joanson.

Ove Joanson är journalist och utrikeskorrespondent och har i mer än tre årtionden haft ledande befattningar i stora mediaföretag, främst public serviceorganisationer. Han har bl a varit ekochef, radiochef och styrelseordförande i Sveriges Radio. Han lämnar vid årsskiftet ordförandeposten i ägarstiftelsen för SVT, SR och UR. Ove Joanson har också i flera länder startat den framgångsrika dagstidningen 20Minutes åt Schibsted och varit diplomat vid Sveriges ambassad i Washington DC. Han är bl a styrelseledamot i Nobel Media AB och Utrikespolitiska institutet och ordförande i European Journalism Centre i Bryssel och Maastricht.

För ytterligare information kontakta:

Ove Joanson mobil 070 590 3158

Charlotte Erkhammar mobil 070 674 5622

Kreab Group (kreab.com)
Kreab, som grundades1970, är ett global kommunikationsföretag med 400 medarbetare (42 nationaliteter) i 25 länder. Kreab är rådgivare i strategiska kommunikationsfrågor inom Public Affairs, Corporate Communications och Financial Communications.