Inte meningsfullt att tala med regeringen

Inte meningsfullt att tala med regeringen Persson - Är det meningsfullt för oppositionen att fortsätta överläggningar med regeringen angående framtida försvarspolitik och vilka garantier finns för att eventuella överenskommelser inte kastas omkull av statsministern, påhejad eller styrd av miljöparti- och vänsterpartikrafter, undrar Alf Svensson, kristdemokraternas partiordförande, i ett öppet brev till statsminister Göran Persson. Under de senaste veckorna har svenska folket kunnat följa ett ömkligt skådespel. I riksdagens försvarsutskott hade en bred uppgörelse nåtts mellan socialdemokraternas och de borgerliga partiernas representanter. Den allmänna uppfattningen var att försvarsministern med tillfredsställelse ställde sig bakom denna uppgörelse. Men riksdagen ska tydligen inte fortsättningsvis vara beslutsfattande i försvarsfrågor. Det torde vara en avlägsen tid för mig obekant då ett riksdagens utskott, stöttat av berörd minister så påtagligt desavouerats av landets statsminister. Att en av miljöpartiets ledare, Birger Schlaug, tillsammans med vänsterpartiet erhöll vetorätt i försvarspolitiken måtte ha spridit häpnad i de vidaste kretsar. Statsministern har offentligt yttrat som sitt önskemål att i försvarspolitiken göra upp främst med moderaterna, att då träffa en överenskommelse med riksdagens två försvarsfientliga partier kan inte annat än både förbrylla och rasera trovärdighet. För mer information: Anders Broberg pressekreterare tel. 08-786 56 80 mobil. 070-595 81 51 hemsida: www.kristdemokrat.se