Roderlös företagarpolitik

Roderlös politik - Efter fyra förlorade år aviserar regeringen till sist att vissa förbättringar ska komma för småföretagen. Det är bra att kursomläggningen äntligen kommer, men det borde vara genant för socialdemokraterna i riksdagen som hittills aktivt motarbetat de förslag som regeringen nu lägger fram. Roderlösheten inom socialdemokratin är övertydlig, säger Mats Odell, kristdemokraternas finanspolitiske talesman, i en kommentar till regeringens förslag till regelförenklingar. - De förslag som regeringen nu aviserar har vi motionerat om länge. Hittills har våra förslag dock avvisats av socialdemokraterna i riksdagen. Socialdemokraterna i utskotten får nu alltså genomföra förslag som de tidigare avvisat. Bristen på såväl kompass som roder gör att fram-och-tillbaka-politiken fortsätter. - För tillfället är den politiska kursen rätt inställd, men eftersom socialdemokraterna saknar styrfart är det svårt att veta om det blir några varaktiga och betydande förbättringar för företagsklimatet. - Det mesta i regeringens företagarpaket är av samma slag som vi vant oss vid, nämligen aviseringar om kommande förslag, kartläggningar och utredningar. Vilka konkreta beslut som detta kan mynna ut i återstår att se. För mer information: Anders Broberg pressekreterare tel. 08-786 56 80 mobil. 070-595 81 51 Mats Odell riksdagsledamot tel. 08-786 56 86 mobil. 070-530 42 47 hemsida: www.kristdemokrat.se