Tidsutdräkt för hastverk

Tidsutdräkt för hastverk - Nära två år efter energiöverenskommelsen mellan socialdemokraterna, centern och vänsterpartiet råder fortfarande stor förvirring omkring beslutsordningen. - Det hastverk som partierna trumfade igenom riksdagen hör inte hemma i ett rättssamhälle, säger Göran Hägglund, kristdemokraternas gruppledare i riksdagen och ledamot av Näringsutskottet, i en kommentar till Regeringsrättens besked om att beslutet skjuts på framtiden. Inte minst med tanke på situationen för personalen inom Sydkraft är det beklagligt att klarhet inte kunnat nås inom den tid som regeringen lovat. Kristdemokraterna har kritiserat trepartiuppgörelsen som gör att en reaktor i Barsebäck avvecklas utan att förnybar ersättningsenergi finns att tillgå. Kristdemokraterna är också mycket kritiska mot att det inte gjorts någon som helst miljökonsekvensanalys och att beslutet fattats utan att kostnaderna är bekanta trots att det sannolikt handlar om mångmiljardbelopp. För mer information: Anders Broberg pressekreterare tel. 08-786 56 80 mobil. 070-595 81 51 Göran Hägglund riksdagsledamot tel. 08-786 46 32 mobil. 070-530 42 65 hemsida: www.kristdemokrat.se