Kronfågel lanserar ny digital affärsportal för kycklinguppfödare

Kronfågel lanserar ett nytt digitalt B2B-verktyg som ska underlätta affärstransaktioner och kommunikation mellan kycklinguppfödare och bolaget. Verktyget innebär ett smidigare arbetssätt, som sparar tid och ökar tydligheten. Det kommer att leda till en högre servicenivå och göra det lättare att samarbeta både internt och externt.

– Uppfödarportalen gör att vi kan skapa affärer med våra leverantörer på ett helt nytt sätt. Kronfågel satsar på ett modernt digitalt verktyg som förenklar kommunikationen och ökar transparensen. Dessutom räknar vi med att den nya portalen kommer att underlätta generationsväxlingar ute på gårdarna, säger Christian Gylche, ansvarig Djuromsorg, Kronfågel.

Digital helhetslösning

För uppfödarna innebär det att alla dokument samlas på ett och samma ställe. Varje affärstransaktion godkänns digitalt och på så sätt ökar helhetssynen för alla steg under en kycklingkull. Uppfödarportalen är tillgänglig dygnet runt och går att läsa i dator, mobiltelefon och läsplatta. Inom kort lanseras även en mobilapp.

I samarbete med uppfödare

Det nya arbetssättet har skett i samarbete med flera uppfödare för att få ett användbart system.

– Uppfödarportalen är anpassad till uppfödarnas arbetssituation och då är det viktigt att kunna läsa kommunikationen var som helst; i traktorn, på åkern eller i stallet, säger Camilla Bergschöld, operativ chef Djuromsorg.

Förtydligar nästa steg

Tidigare fördes all kommunikation mailledes och för en kycklingkull blir det många dokument. Nu finns allt samlat på ett ställe. På så sätt hoppas Kronfågel att kycklinguppfödare lättare ska hitta vad de söker. Det finns även en tidslinje för att visa på nästa steg i processen.

– Den nya portalen är ett steg i rätt riktning, den kommer att underlätta för mig som uppfödare, säger Martin Samuelsson, kycklinguppfödare Vadsbo Kyckling. Det känns också enklare att kunna läsa information digitalt, vilket gör att jag smidigare kan nå mina dokument.

Den nya uppfödarportalen lanserades för alla Kronfågels kycklinguppfödare i början av september.

Camilla Bergschöld, operativ Chef Djuromsorg. Tel: 0703 40 32 08, e-post: camilla.bergschold@kronfagel.se

Christian Gylche, ansvarig Djuromsorg. Tel: 0705 85 81 27, e-post: christian.gylche@kronfagel.se

Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Kronfågel ingår i Scandi Standard som är en av de största producenterna av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i norra Europa med ledande positioner i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Irland. Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. Tillsammans är vi ca 3 000 medarbetare och har en omsättning på över 7,5 miljarder SEK. Läs gärna mer på www.kronfagel.se.