Kronfågel nominerade till årets Livsmedelspris

Kronfågel fyller snart 50 år och är starkare och gladare än någonsin. Vårt fokuserade arbete med att utveckla kycklingkategorin med innovativa, hälsosamma och klimatvänliga produkter röner uppmärksamhet och nu är vi nominerade till ytterligare ett fantastiskt pris: Livsmedelspriset.

Livsmedelspriset delas ut av LivsmedelsFöreningen sedan 1964 till ”personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling”.

Motiveringen lyder:

Kronfågel har under de senaste fem åren arbetat intensivt och målmedvetet med att utveckla sitt sortiment och hela kycklingkategorin. Detta för att konsumenter lättare ska hitta produkter som passar dem och välja det vita, klimatsmarta köttet. Exempel på detta är nya bekväma kycklingstyckdetaljer, t ex Minutfilé. Företaget har också utvecklat ett helt charksortiment av kycklingkött.

Hög innovationstakt möter konsumentbehov

Som marknadsledare är det Kronfågels ansvar att ständigt utveckla, förnya och driva kategorin och i samarbete med våra kunder är det vår uppgift att få den att växa på en relativt mogen marknad. Genom att arbeta med innovation och kategoriutveckling har Kronfågel gjort kyckling mer tillgängligt i alla dess former i både butik och inom storhushåll.

– Vi drivs av att erbjuda konsumenten valmöjligheter, att till exempel kunna ersätta traditionella maträtter med det vita, hälsosamma och klimatvänligare kycklingköttet. Därför har vi de senaste åren lanserat både kycklingbacon, kycklingkorvar, kycklingköttbullar och nu senast en KycklingSteak. Jag är så stolt över alla duktiga Kronfågelmedarbetare som dagligen arbetar med att ta fram vår svenska kvalitetskyckling, de är värda alla priser i världen, säger Magnus Lagergren, vd på Kronfågel.

Bekvämlighet i kombination med bra val för hälsa och klimat

På Kronfågel arbetar vi outtröttligt med vår innovations- och produktutveckling för att möta den moderna konsumentens behov av både bekväm, hälsosam och god mat. Under året har vi även lanserat svenska kycklingspett till både butiks-delin och inom FoodService. Efterfrågan på svenskproducerad kyckling, med höga krav på livsmedelssäkerhet och djuromsorg, är stor från kunder och konsumenter. De senaste åren har svenskens konsumtion av kyckling ökat markant och vi äter i genomsnitt 23,6 kilo kyckling per person och år.

– Det är dock några kilo mindre än genomsnittet i EU, vilket bådar gott för en fortsatt konsumtionsökning i Sverige de kommande åren, och den utvecklingen vill vi vara med att driva, säger Magnus Lagergren.

Prisutdelning på Livsmedelsdagarna
Prisutdelning och offentliggörande av årets pristagare sker torsdagen den 14 september på Livsmedelsdagarna i Tylösand.

Kronfågels är även nominerade till ”Årets Dagligvara 2017” för lanseringen av Kronfågel Kycklingbacon. Det priset delas ut den 5 oktober av branschorganisationerna DLF – Dagligvaruleverantörers Förbund, Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen.
I fjol nominerades Kronfågel till ”Årets Leverantör” av Dagligvarubranschen.

Jenny Fridh, kommunikationschef. Tel 0730-27 70 18, e-post: jenny.fridh@kronfagel.se

Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Kronfågel ingår i Scandi Standard som är en av de största producenterna av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i norra Europa med ledande positioner i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Irland. Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. Tillsammans är vi ca 2 700 medarbetare och har en omsättning på över 7,5 miljarder SEK.
Läs gärna mer på www.kronfagel.se.