Kronfågel redo för avspark – lanserar ”VM-korv”

I sommar är det dags för fotbolls-VM och Kronfågel laddar inför den stora folkfesten med en spännande nyhet. Grilla motståndarna med Kronfågels Kycklinggrillkorv Mix – med smakinfluenser från Tyskland, Sydkorea och Mexico.

Allt fler väljer att äta kycklingkött istället för rött kött och efterfrågan på charkprodukter producerade av kyckling är hög.

– Vi vill givetvis möta efterfrågan och fortsätta utmana marknaden med nya innovationer. Korv med bröd är en klassiker under sportevenemang men vi ville göra något roligare än så, säger Anna Saverstam, Marknadsdirektör på Kronfågel.

Kycklinggrillkorvarna i mixen kommer i tre varianter: Bratwurst, Gochujang och Jalapeño. Smakerna är inspirerade utifrån de länder som Sverige kommer att möta under fotbolls-VM i Ryssland nu i sommar; Tyskland, Sydkorea och Mexico.

– Grilla Sveriges motståndare med VM-matcherna i bakgrunden, tipsar Anna med glimten i ögat.

Kvinnor tror på vinst – männen mer skeptiska
Enligt en grillundersökning som Yougov utfört på uppdrag av Kronfågel tror bara 2 av 10 svenskar i snitt på att Sverige går vidare i gruppspelet. Kvinnorna är något mer positiva än männen; 26 procent tror på Sverige medan 20 % av männen tror samma sak.

– Vi tror givetvis på vinst. Heja Sverige, fortsätter Anna.

Lanserar fler kycklinggrillkorvar
Sedan tidigare har Kronfågel kycklingkorv Klassisk och kycklingkorv Chorizo i sitt korvsortiment, vilka är uppdaterade för i år. En nykomling till sommaren är kycklingkorv Ost & Bacon.

Samtliga grillkorvar består av förstklassiga svenska kycklingråvaror från någon av Kronfågels gårdar runt om i Sverige. Grillprodukterna finns i butik från vecka 15 till vecka 37.

Fakta om Kycklinggrillkorv Mix
Kycklinggrillkorvarna i mixen kommer i tre varianter; Bratwurst, Gochujang och Jalapeño där en förpackning innehåller två korvar av varje sort à 50 g per styck. Pris cirka 24,90 kr/förpackning

Fakta om Kycklinggrillkorv Ost & Bacon
Tre stycken kycklinggrillkorvar á 90 g per styck, kryddad med ost och bitar från vår kycklingbacon. Pris cirka 24,90 kr/förpackning.

Anna Saverstam, Marknadsdirektör, 0705 47 60 63, anna.saverstam@kronfagel.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions-och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 2–5 februari 2018 har sammanlagt 1010 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18–74 år i Sverige.

Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Kronfågel ingår i Scandi Standard som är en av de största producenterna av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i norra Europa med ledande positioner i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Irland. Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. Tillsammans är vi ca 3 000 medarbetare och har en omsättning på över 7,5 miljarder SEK.
Läs gärna mer på www.kronfagel.se.