Kronfågels och Max kycklingburgare får utmärkelse

Kronfågels och Max Delifresh kycklingburgare har fått utmärkelsen ”Årets MåBra-val 2014”, av Sveriges största hälsotidning, Må Bra. Kycklingburgarna vann på sin höga proteinhalt och samtidigt låga nivå kolhydrater.

Kronfågel och Max, två starka varumärken inom den svenska livsmedelsbranschen, ligger bakom framgången med Delifresh kycklingburgare. Båda företagen är förknippade med hög kvalitet, god smak och svenskt ursprung när det gäller råvarorna.

Tanken bakom samarbetet mellan de två företagen var att ge konsumenterna möjlighet att på ett snabbt och enkelt sätt kunna tillaga goda kycklingmåltider hemma, och att de fortfarande skulle smaka lika gott som på Max restauranger. Resultatet blev tre olika produkter baserade på svensk kycklingfilé och kycklinglårfilé; Crispy kycklingburgare, Kycklingnuggets och Delifresh kycklingburgare.

– Delifresh kycklingburgare är en jättebra produkt som vi är otroligt stolta över. Den består av hel svensk kycklinglårfilé och är färdiggrillad vilket gör den snabb att tillaga, vare sig man vill steka, grilla eller värma i ugnen. Funkar dessutom lika bra i en hamburgare som i en god sallad. Perfekt om du har lite tid och ändå vill äta god, nyttig och bra mat, säger Jonas Mårtensson, Max chefskock.

Att Delifresh kycklingburgaren nu fått utmärkelsen ”Årets MåBra-val 2014”, tillsammans med andra matprodukter som är bra ur hälsosynpunkt, är naturligtvis extra glädjande.

– Utmärkelsen visar att lanseringen av våra kycklingprodukter ligger rätt i tiden och att det är viktigt att enkelt kunna laga både god och hälsosam mat hemma. Det är svensk kyckling och man kan lita på att man får bra mat, säger Annicka Hultin, produktchef på Kronfågel.

Samtliga vinnande produkter presenteras i första numret av MåBra 2015, tillsammans med kriterierna. Såhär motiverar tidningens jury varför de valde Delifresh kycklingburgare:

• Kycklingburgare gjorda av svensk kycklinglårfilé.

• Ett utmärkt och snabblagat val som gillas av hela familjen.

• Mättande och saftiga biffar som tack vare att de är gjorda på helt kött har en hög proteinhalt och lite kolhydrater.

Delifresh kycklingburgare finns tillsammans med de övriga kycklingprodukterna hos samtliga kedjor inom dagligvaruhandeln och kostar ca 45 kr.

För frågor om produkterna, vänligen kontakta Kronfågel:

Annicka Hultin, produktchef
annicka.hultin@kronfagel.se
mobil: 0722-41 42 04

Kontakt på Max:
Louise Leo, PR-ansvarig
louise.leo@jmw.se
mobil
: 0708-21 80 08

För frågor om produkterna, vänligen kontakta Kronfågel:
Annicka Hultin, produktchef
annicka.hultin@kronfagel.se
mobil: 0722-41 42 04

Kontakt på Max:
Louise Leo, PR-ansvarig
louise.leo@jmw.se
mobil: 0708-21 80 08

Om Kronfågel
Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Vi ingår i Scandi Standard som är Nordens största kycklingproducent med ledande positioner i Sverige, Danmark och Norge genom de starka varumärkena Kronfågel, Danpo och Den Stolte Hane. I Norge produceras och säljs även ägg under varumärket Den Stolte Hane. Tillsammans är vi ca 1 650 medarbetare och har en omsättning på över fem miljarder SEK. Läs gärna mer på www.kronfagel.se.

Om Max Hamburgerrestauranger
Max Hamburgerrestauranger är Sveriges äldsta hamburgerkedja. Sedan starten 1968 har 99 restauranger öppnats i Sverige, samt tre i Norge, en i Danmark och åtta i Dubai. Max vision är att bli världens bästa hamburgerkedja. Vägen dit är att vara ett företag som gör gott. Det gäller hamburgarna som ständigt vinner smaktester, men lika mycket det samhälle där företaget verkar. Menyn har både nyckelhålsmärkta måltider och GI-burgare. Hela verksamheten, från bondens gård till gästens bord, klimatkompenseras till +100 procent genom plantering av träd i Afrika och all mat är märkt efter hur mycket koldioxid den släpper ut. Hållbarhetsarbetet handlar även om att ta till vara på mänskliga resurser, och Max jobbar aktivt med att öka mångfalden bland sina anställda genom att systematiskt rekrytera personer med olika typer av funktionsnedsättningar. www.max.se.