Kyckling fortsatt svenskarnas favoritmat visar ny matrapport

Kyckling är fortsatt omättligt populär när svenskarna själva får välja vad som ska hamna på tallriken. Kycklingen behåller därmed sin första plats på listan över vad svenskarna helst äter till vardags, med spagetti och köttfärssås samt fisk några steg bakom, visar Food & Friends Matrapport 2017* som släpps idag. Till helgen är kyckling näst mest populär.

Matrapporten är en årlig undersökning om svenskarnas attityder, beteenden och vanor inom mat. Rapporten visar en tydlig förskjutning mot vegetariska alternativ och det vita köttet. En tredjedel (31%) av svenskarna planerar att minska sin konsumtion av kött (nöt- och griskött). Det är en ökning med fem procentenheter jämfört med förra året.

– Vi tackar svenska folket för det fortsatt fina förtroendet. När man plockar ner den svenska kycklingen i varukorgen gör man en god insats för både sig själv och vårt klot. Kyckling är nämligen inte bara gott och enkelt att tillaga, den är dessutom ett mycket bra protein och kycklingens klimatpåverkan är låg, säger Magnus Lagergren, vd på Kronfågel AB.

Kycklingkonsumtionen ökar
Förra året åt svensken i snitt 23,6 kg kyckling, enligt Jordbruksverket. Det är en ökning med 1,2 kilo jämfört med 2015. Det färska kycklingsortimentet ökade med 13 procent under 2016.

Konsumtionen av kyckling som kommer från just Sverige har också ökat och gjort det varje år sedan 2013*.

– Vi ser att fler konsumenter värderar våra produkters högre krav på livsmedelssäkerhet och bättre djurhållning jämfört med importerad. Importen från övriga EU kontrolleras inte på samma sätt, något som få konsumenter känner till. Även inom restaurang ser vi ett tydligt ökat intresse för svensk kyckling och dess alla mervärden, säger Magnus Lagergren.

I en undersökning från YouGov* anger 80 % av svenskarna att de instämmer med att det finns fördelar med svensk kyckling framför importerad kyckling.

Magnus Lagergren, vd. Tel: 0702 55 52 35, e-post: magnus.lagergren@kronfagel.se
Jenny Fridh, kommunikationschef. Tel: 0730 27 70 18, e-post: jenny.fridh@scandistandard.com

*Om Matrapporten 2017
Undersökningen Matrapporten startade 2012 för att ta reda på mer om hur folk handlar, lagar, äter och dricker i Sverige. Frågor och analys görs av Food & Friends. Ett urval på 1030 personer motsvarande ett representativt urval på ålder (15-74 år), kön och region dras från en grupp av paneler bestående av cirka 500 000 personer.

*Om undersökningen från YouGov
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Kronfågel. Under perioden 6-11 januari 2017 har sammanlagt 2016 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

*http://www.jordbruksverket.se/5.6132fce715aa03fa7ec21ff0.html

Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Vi ingår i Scandi Standard, Nordens största kycklingproducent med verksamheter i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane och Naapurin Maalaiskana. Tillsammans är vi ca 1 700 medarbetare och har en omsättning på över fem miljarder SEK. Läs gärna mer på www.kronfagel.se -- www.scandistandard.com