Martin Starkman blir ny försäljningsdirektör för Kronfågel AB

Martin Starkman tillträder som ny försäljningsdirektör för Kronfågel AB från och med den 10 augusti. Martin kommer närmast från Unilever och tjänsten som försäljningsdirektör.

Martin är 41 år och har en lång och gedigen bakgrund inom försäljning och marknad. Hos Unilever har han sedan 2010 haft flera tunga positioner inom försäljnings- och marknadsorganisationen, bland annat som nordisk marknadsdirektör för division ”Food” samt som försäljnings- och kunddirektör. Dessförinnan var Martin under 12 år verksam inom Procter & Gamble i flera länder och marknader.

– I Martin har vi funnit en mycket erfaren och kompetent affärsman. Martin har i sina uppdrag uppvisat bra försäljningsresultat och en fin förmåga att skapa goda relationer med både medarbetare och kunder. Jag är mycket glad att få Martin med på Kronfågels resa; att få svenskarna att äta kyckling en gång mer i veckan, säger Magnus Lagergren vd för Kronfågel AB.

Hos Kronfågel kommer Martin att bli ansvarig för hela Kronfågel AB:s försäljningsavdelning och ingå i företagets ledningsgrupp. Martin ser fram emot sin nya utmaning.

– Det vita kycklingköttet är en kategori som stadigt växer tack vare en stark hälsotrend och människors ökade medvetenhet om att välja bra livsmedel för sig själva och familjen. Det ska bli fantastiskt kul att tillsammans med mitt team och kunderna fortsätta utveckla denna framtidsprodukt, säger Martin Starkman, tillträdande försäljningsdirektör för Kronfågel AB.

Niclas God har lämnat tjänsten som försäljnings- och marknadsdirektör för Kronfågel AB efter fyra år, för rollen som inköpsdirektör på Martin & Servera. Anna Saverstam, idag marknadschef, blir ny marknadsdirektör för Kronfågel AB samt tf försäljningsdirektör tills Martin är på plats.

Kronfågel AB är svenska marknadens största aktör och har cirka 45 procent av totalmarknaden för samtliga kycklingprodukter. Den nationella produktionen uppgår till 80 miljoner kycklingar per år varav Kronfågel står för 43 miljoner kycklingar. Omsättningen för fryst, kyld och butiksgrillad kyckling uppgår till cirka 4,7 miljarder kronor per år. Svensken konsumerar cirka 21 kilo fågelkött per år.

Magnus Lagergren, vd Kronfågel AB, 0702 55 52 35, magnus.lagergren@kronfagel.se
Martin Starkman, tillträdande försäljningsdirektör för Kronfågel AB, 0709 73 75 49

Martin Starkman

Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Vi ingår i Scandi Standard som är Nordens största kycklingproducent med ledande positioner i Sverige, Danmark och Norge genom de starka varumärkena Kronfågel, Danpo och Den Stolte Hane. Tillsammans är vi ca 1 650 medarbetare och har en omsättning på över fem miljarder SEK. Läs gärna mer på www.kronfagel.se.