Fyra SM-mästare och en kung på prispallen i Sandhamn Race Week

DataCom tog en överlägsen SM-seger i havskappseglingens elitklass ORC International och Ralf Aspholm är havets svenska mästare med sin Sinergia 40- båt. Han vann sju av åtta bankappseglingar och Coastal Race i lördags. SM-tecknet är Ralfs fjärde, tror han själv, men han har även ett EM-guld, ett EM-silver, ett VM-silver, ett finskt mästerskap och tre Gotland Runt-segrar sedan tidigare.

- Vi har gjort ett fantastiskt bra mästerskap, besättningen är så samtrimmad att de nästan gör slagen i sömnen, skämtar Ralf Aspholm.

Silver i ORC International tog Team Explorer och bronsplatsen tog Nemo med Hans Broman som skeppare.
I de övriga SM klasserna var glädjen hög när vinnarna fick sina priser av tävlingsledaren Fredrik Feldreich och KSSS ordförande Jacob Wallenberg. SM i Neptunkryssare var den största klassen och vanns av Oskar Röös på Kokett följd av Per-Arne Larsson på Iziz och Björn Bostedts Ca va kom in på tredje plats.

Klassiska klassen Folkbåtar har också seglat SM i helgen och Donald Bratt på sin Sjöjungfrun tog Guldplatsen. Panik med Per-Arne Johansson som skeppare hade seglat ända från Karlshamn i Blekinge och var lyckliga över sitt silver.
- Tack alla för ett fantastiskt Sandhamn Race Week, sa han i sitt tacktal från scen. Slow Motion med Lasse Köhler åkte hem med en bronsplats.

Det fjärde SM:et som avgjorts under helgens seglingar är i klassen J80- där Magnus Tyreman på Tyra vann över Lars Gellerhed på sin MK-Produkter. Brons tog Heavy Duty med Pontus Törnlund vid rodret.

Jubel bland publiken blev det när Norges Kung Olav vann IRC –klassen med sin TP52;a Fram XVI och sin stora besättning.

Drake klassen vanns av seglingsprofilen Stefan Winberg där KSSS Ordförande Jacob Wallenberg med sin Ming fick finna sig i en silverplats följd av Tomas Olrog på Deja vu på tredjeplatsen.

Taggar:

Om oss

Kungliga Svenska Segel Sällskapet, KSSS, är Sveriges största och äldsta segelsällskap. Det grundades 1830 och över 6 000 medlemmar. KSSS arrangerar läger, junior- och elitträning samt eskadersegling. Vi är även en av de ledande kappseglingsarrangörerna i Sverige. Bland kappseglingarna är Eurocard Gotland Runt den mest kända, som även är en av världens största havskappseglingar. Bland bankappseglingarna samlar KSSS Olympic Class Regatta över 320 deltagande båtar. Sällskapet driver även marina i Saltsjöbaden samt gästhamnar i Sandhamn och på Lökholmen.

• KSSS