Ny strategi stärker Kukas position i Norden

Report this content

Bilindustrin har genom alla tider legat i den absoluta framkanten när det gäller effektiv produktionsteknik. Det var också inom bilindustrin som fördelarna med att använda robotar i produktionen blev tydliga. Mest framgångsrika att leverera robotlösningar till bilindustrin är tyska robotföretaget Kuka.

– Den positionen ska vi försvara men bilindustrins cykliska investeringar innebär i praktiken att inköp av nya robotar endast sker vart sjunde år, säger Jonas Glimdén, VD, Kuka Nordic AB. Därför måste vi också förstärka vår position i andra branscher.

För att staka ut vägen framåt har Kuka på koncernnivå utarbetat en global strategi som syftar till en kraftig utveckling av affärerna inom det område som kallas General Industry, det vill säga alla verksamheter utom bilindustrin.

– Här på den nordiska marknaden är vi igång med arbetet. Vi har förstärkt säljorganisationen rejält i Sverige, Danmark och Finland säger Jonas Glimdén. En översyn av vårt erbjudande pågår.  I praktiken innebär det att vi nu ”packar om” vår produktväska med inriktning mot identifierade branscher och företag.  Parallellt arbetar vi också med att utveckla vårt partnerupplägg för ännu bättre gemensamma affärer.

Kontakt för ytterligare information:
Carola Andersson. Marknad
Kuka Nordic AB
A Odhners Gata 15
S-421 30 Västra Frölunda
e-post: carola.andersson@kuka.se

news@kuka.se

www.kuka.se

Fakta om Kuka Nordic
KUKA Roboter GmbH med huvudkontor i Augsburg är ett företag inom KUKA Aktiengesellschaft och räknas som en av världens ledande leverantörer av industrirobotar. Kärnkompetens ligger inom utveckling, produktion och försäljning av industrirobotar, styrningar och programvara. Företaget är marknadsledande i Tyskland och Europa och ligger på tredje plats globalt. KUKA Roboter GmbH har globalt ca 3180 medarbetare. År 2012 var omsättningen 742,6 milj. euro. Företaget är representerat med mer än 25 filialer på de viktigaste marknaderna i Europa, Amerika och Asien.

KUKA NORDIC AB i Göteborg är ett svenskt dotterbolag till KUKA Roboter GmbH

Taggar: