Äventyrligheter – Ziguinchor ratatouille med Markatta och Adama Cissokho

De tre medlemmarna i Markatta musikteater, Ingrid Brännström, Lotta Sjölin Cederblom och Sanna Källman, reste till Ziguinchor i Senegal. Där hörde de berättelserna om flickan som blev förälskad i sjöormen och om pojkarna som blev förväxlade vid födseln och hamnade i fel filt, hos fel mor.

Med egna berättelser om när Sanna sydde upp en klänning hos skräddaren i Rufisque, Ingrid blev av med blindtarmen i Knislingetrakten och Lotta fick smeknamnet Broccola, kokar Markatta ihop en riktig gryta – en ratatouille av bästa slag, för alla att smaka på.

Föreställningen Äventyrligheter gör Markatta tillsammans med sångerskan och sagoberättaren Adama Cissokho från Senegal. Hon växte upp i en berömd musikerfamilj, och bär på en skatt av traditionella sånger och historier från Västafrika, som hon generöst delar med sig av.

Gruppen Markatta har under drygt tjugo år spelat musikföreställningar fyllda med dans, rörelse och teater för barn i varenda vrå av Sverige. Text och musik skriver gruppen till största delen själva, men de använder sig också av traditionellt material, som folkmusik och ramsor.

Alla medlemmar är rytmikpedagoger, utbildade vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.
Vid sidan av Markatta uppträder de i en mängd olika sammanhang, bland annat i sångensemblen Amanda, och i grupper som Simbi, Zig Zag och Tetra.

Adama Cissokho

Mariestad
Arr. Mariestads stadsbibliotek

Göran Berg, producent, barn & unga, Kultur i Väst, mobil 070 -49 21 58