Dalasinfoniettan får besök av åtta unga dirigenter

På onsdag får Dalasinfoniettan besök av Kultur i Västs kurs för kvinnliga musiker – Dirigent. De åtta deltagarna är då i Falun för orkesterpraktik och kommer att dirigera verk av bland andra Klara Stirner, Béla Bartók och Jean Sibelius.

Kvinnor är kraftigt underrepresenterade inom dirigentkåren, både i Sverige och i världen. I höstas startade andra omgången av Dirigent, en nationell dirigentkurs för kvinnor som drivs av Västra Götalandsregionens kulturförvaltning Kultur i Väst.

Åtta unga kvinnor får under intensivhelger och praktikdagar fördjupa sig i dirigentyrket, inför ett framtida karriärval. Onsdagen den 18 april gör deltagarna orkesterpraktik hos Dalasinfoniettan, något som är en viktig del av utbildningen då dirigenteleverna har begränsade möjligheter att öva med etablerade orkestrar.

– Det är underbart att kunna erbjuda de här unga drivna kvinnorna praktik i Dalasinfoniettan! Att få jobba med en professionell orkester ger dem en oerhörd kick framåt. Dalasinfoniettan bidrar på ett fantastiskt sätt till jämställdheten inom musiklivet när de ger av sin tid och energi under en sådan här praktikdag, säger Anette Andersson Huber, producent för Dirigent.

Dirigent vann Västra Götalandsregionens jämställdhetspris 2015. Prispengarna gick tillbaka till en av deltagarna, Klara Stirner. Hon är tonsättare och fick i uppdrag att skriva ett stycke för sinfonietta. I januari i år uruppfördes hennes verk Sotto Le Stelle av Dalasinfoniettan, i Kristinehallen i Falun. Under praktikdagen kommer deltagarna att jobba bland annat med just det stycket.

– Här får de dirigera musik skriven av en tonsättare som de har träffat och kunnat fråga om specifika detaljer i partituret, och om intentionen bakom stycket. Det är inte så ofta den möjligheten finns. De har också efterfrågat att få arbeta mer med musik av kvinnliga tonsättare, inom den yrkeskåren pågår också ett jämställdhetsarbete, säger Anette Andersson Huber.

Deltagarna kommer från hela landet, och är mellan 18 och 30 år. De behöver inte ha dirigerat tidigare. Däremot är de drivna på sitt huvudinstrument och goda notläsare. Nyfikenhet och ett stort engagemang är också viktiga egenskaper eftersom kursen håller ett högt tempo och kräver en hel del tid.

Dirigent har pågått sedan 2014, och fick Västra Götalandsregionens jämställdhetspris 2015. Dirigent anordnas av Västra Götalandsregionens kulturförvaltning Kultur i Väst, i samarbete med Kvinnor upp på pulten (KUPP), Riksförbundet unga musikanter (RUM), Göteborg Wind Orchestra, Sveriges Orkesterförbund (SOF), Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare (KVAST), Dalasinfoniettan, Blåsarsymfonikerna och Göteborgs Symfoniker (GSO).

Anette Andersson Huber, producent kurser och fortbildningar, Kultur i Väst

Läs mer om Dirigent här...
Läs mer om deltagarna här...
Läs mer om Klara Stirner och uruppförandet av hennes verk här...