FilmCloud – ny satsning på ung film i Västsverige

På lördag lanseras FilmCloud, en helt ny satsning på unga filmare.
– I Västsverige finns en enorm bredd och många insatser för ung film. FilmCloud samlar allt under samma tak. Dessutom driver FilmCloud även egna aktiviteter, säger Martin Hammar, en av två koordinatorer som kommer att finnas på plats under Frame filmfestival för att berätta mer.

Det är Kultur i Väst, Film i Väst och KulturUngdom som har startat FilmCloud, med medel från Västra Götalandsregionens kulturnämnd och SFI. Projektet kommer att involvera många andra samarbetspartners för att ge stöd till unga filmare mellan 18 och 30 år i Västra Götalandsregionen. Här ryms allt från workshops och mentorsprogram till nya visningssammanhang och mötesplatser. På den helt nya webbplatsen www.filmcloud.se, får unga filmare tillgång till allt som händer på filmområdet, på ett och samma ställe.

– Framför allt ska medlemmarnas behov styra innehållet i verksamheten. Vi hoppas på aktiva, åsiktsstarka medlemmar som vi bjuder in till att påverka genom våra referensgrupper, säger Charlotta Miller, som tillsammans med Martin Hammar arbetar som koordinator.

FilmCloud jobbar också aktivt med mångfald- och genusfrågor. Ett exempel är att medvetet stötta unga, kvinnliga filmare.

– Statistiken talar sitt tydliga språk, det finns färre unga kvinnliga filmare än unga manliga filmare. Sedan fortsätter det så, även på proffsnivå. Med hjälp av SFI kommer FilmCloud med riktade satsningar på unga kvinnliga filmare. På sikt hoppas vi kunna vara med att vända den här trenden, säger Charlotta Miller.

Vid lanseringen av FilmCloud kommer också ett nytt stöd att presenteras: FilmClouds projektstöd, en summa på 25 000 kronor som kommer att delas ut till totalt fyra kortfilms- eller dokumentärfilmprojekt. FilmClouds medlemmar kommer också att kunna söka plats på det talangprogram som arrangeras under sommarens Bergmanvecka på Fårö.

Lanseringen av FilmCloud sker lördagen den 20 april under Frame filmfestival. Båda koordinatorerna finns på plats på Lindholmen i Göteborg för att berätta om projektet, svara på frågor och samla in synpunkter.

FilmClouds innehåll koordineras av Martin Hammar och Charlotta Miller med medel från Västra Götalandsregionens kulturnämnd och Svenska Filminstitutet. Bakom FilmCloud står som många samarbetspartners; Kultur i Väst, Film i Väst, KulturUngdom, Västra Götalandsregionens kulturnämnd, Göteborg Film Studios och Bergsjöns Mediaverkstad och ABF samt många fler. Dessa parter har redan verksamhet riktad mot målgruppen och FilmClouds uppgift blir i första hand att kommunicera deras stöd och insatser.

Martin Hammar, koordinator, FilmCloud, telefon 0760 50 87 73
Charlotta Miller, koordinator, FilmCloud, telefon 073 316 93 96

Förvaltningen Kultur i Väst är en del av Västra Götalandsregionen. Vi tror på stora upplevelser för den enskilda medborgaren och utvecklande samarbeten med kommuner, organisationer och föreningar. I vår verksamhet ingår det regionala biblioteksuppdraget och delar av det regionala musikuppdraget. Läs mer på www.kulturivast.se

Kultur i Väst är en förvaltning inom Västra Götalandsregionen. Vi arbetar för ett brett och inkluderande kulturliv som når och angår invånarna i Västra Götaland. Grunden i vårt arbete är att stärka kulturen och dess roll i samhället. För att åstadkomma det samarbetar vi med kulturlivets aktörer både regionalt, nationellt och internationellt. På Kultur i Väst arbetar vi med alla konstarter men också med arrangörsutveckling, samhällsutveckling, mångfaldsfrågor, jämställdhet och tillgänglighet inom kulturen. Läs mer på kulturivast.se