Frame 2012: Vinnarna

Nu är den röda mattan hoprullad för i år. Frame Filmfestival 2012 är över. För de glada vinnarna i de äldre ålderskategorierna är nästa mål Novemberfestivalen i Trollhättan

– I årets festival tog de personliga och politiska filmerna störst utrymme, det syntes dels i närgångna skildringar av relationer och svek, men också i kreativa grepp för att få fram ett budskap. Allt detta så klart i en salig blandning med plats för både skratt och skräck, säger Anna-Karin Johansson, koordinator Frame.

En flerårig satsning på att locka fler tjejer att delta i festivalen märks nu i statistiken: 41 procent av årets filmer var regisserade av tjejer, i Tungviktsklassen 20-26 år, var siffran hela 46 procent.

Sophia Wester (Göteborg) plockade hem prisbucklan i den äldsta ålderskategorin Tungvikt med filmen ”Familjen Snell” som juryn beskriver så här: En lika enkel som genial öppning fortsätter in i en film som med stor konsekvens tar sig an en vardagsdramatisk situation. Livspussel, prestationsångest, bedårande barnskådespelare och en skön katt.

Sophia gick också hem med ett specialpris från Wift (Women in Film & Television) och Dagsljus AB. Priset inkluderar en teknikcheck värd 25 000 kr och ett års medlemskap i Wift.

Vinnare i Mellanvikt blev regissörstrion Per Holtstrand, Niklas Ekholm och Alexander Wall från Mölndals kommun, och filmen ”Under Press”. Juryns motivering löd: En film som bygger upp en mardrömslik känsla av starkt obehag inför att hålla i en muntlig redovisning. Med ett avancerat bildspråk växer en välkonstruerad och skruvad historia fram. Befriande komik som aldrig blir spexig och tydliga karaktärer som håller allt levande.

De tre får också, tack vare Film i Väst och produktionsbolaget Stella Nova Film, besöka inspelningen av långfilmen ”Monica Z”, filmen om Monica Zetterlund som drar igång här i Västra Götaland senare under våren.

Övriga vinnare Frame 2012
Tungvikt 2a pris: Tobias Anderberg och Jens Isaksson ”Mind the monster”
Tungvikt 3e pris: Ted Jönsson ”Ett nyårsminne”
Mellanvikt 2a pris: Johan Nordahl ”Ängeln”
Mellanvikt 3e pris: Christian Zetterberg ”Att blunda för sanningen”

Lättvikt (tävlar ej i Novemberfestivalen)
1:a pris: Matilda Arnell och Jennie Hillman “Remember the end of the story”
2:a pris: Zacharias Malmberg ”Pajad”
3:e pris: Lulia Khaerer, Dina Omeirat, Lara Omer, Gabriel Rhea, Douaa Omeirat, Desanka Petkovik, Ayah och Lavin ”Jakten på bitarna”

Specialpriser
Juryns Wild Card: Anna Holmdahl ”Menskoppen”
Bästa Foto: Emil Gustafsson Ryderup ”... och allt det som vi lämnat bakom oss”
WIFT/Dagsljus: Sophia Wester ”Familjen Snell”
WIFT mentorskapspris: Klara Törnqvist ”Blod på dina händer”
Mediapoolens stipendium: Anna Holmdahl ”Menskoppen”
Vinjettpriset: Klara Törnqvist ”Blod på dina händer”
ABF priset:

Frame är inte bara en festival, Frame är också regionens uttagstävling till Novemberfestivalen – SM i ung film, som tar plats i Trollhättan 23-25 november 2012. Vinnarna i Mellanvikt och Tungvikt direktkvalificeras till Novemberfestivalen, tvåan och trean tillsammans med Juryns Wild Card nomineras och genomgår ytterligare urvalsprocess.

Pia-Mari Wehrling, filmkonsulent, Kultur i Väst

Anna-Karin Johansson, koordinator frame

Kontaktuppgifter vinnare
Sophia Wester (Göteborg) 0708-369973