Frame 2013 – rekordmånga filmer tävlar

I helgen är det dags igen för Frame filmfestival. Nära hundra filmer är inskickade från unga filmare i Västra Götalandsregionen. Nytt för i år är att festivalen flyttar ut på Lindholmen. Visningarna sker på anrika biograf Aftonstjärnan och festivalbesökarna har dessutom ett dignande smörgåsbord av workshops att välja bland.

– Det känns jättekul att få ha filmvisningen i Aftonstjärnans salonger, det är Göteborgs äldsta verksamma biograf. Dessutom har vi rekordmånga filmer i år, hela 98 stycken. Här finns allt från relationsdramer till screwballkomedier, säger Anna-Karin Johansson, producent för Frame.

Runt hörnet ligger Gothenburg Film Studios, Västsveriges färskaste center för filmproduktion. Det gör att Frame i år kan ha fler kringarrangemang, utöver visningarna.

– Vi är stolta över att kunna möta efterfrågan från våra unga filmare. De söker hela tiden efter mer kunskap på filmområdet, säger Anna-Karin Johansson.

En av året höjdpunkter bland festivalens workshops är Frame on-set.

– Under en heldag får deltagarna jobba på en filminspelning och ta var sin position i filmteamet. De håller till på studioområdet hela festivalsöndagen, säger Anna-Karin Johansson.

Frame on-set är ett samarbete mellan Frame, Gothenburg Film Studios och produktionsbolaget FilmBoost.

De inskickade filmerna kommer från Borås, Dals-Ed, Falköping, Göteborg, Härryda, Kungälv, Lerum, Lidköping, Linköping, Mariestad, Mölndal, Nossebro, Partille, Skövde, Sotenäs, Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg.

Västsveriges framtida demonregissörer finns på plats, kom du också!

Hållpunkter – Frame Filmfestival 2013
Alla visningar sker på biograf Aftonstjärnan, övriga programpunkter på Gothenburg Film Studios.

Lördag 20 april
9.30–20.15 Filmvisningar: fem filmpass med filmer i Mellanvikt (16-19 år) och Tungvikt (20-26 år)
12.00–13.00 Workshop med regissör Hanna Högstedt : Att skapa en framtid med film
14.30–16.00 Panelsamtal: Och sen då? – vägar vidare för unga filmare. Gäster: Olle Wirenhed (GötaFilm), Sofia Aspeheim (Plattform Produktion), Dan Sandkvist (Akademi Valand) och Theo Westin (StDH).
14.30–16 Workshop manusutveckling med regissör Johanna Pykköö.
14.30–16.30 Workshop regi med regissör Mikael Bundsen
20.30–21.30 Prisutdelning Mellanvikt och Tungvikt

Söndag 21 april
11.00–13.45 Filmvisningar: tre filmpass i Lättvikt (0-15 år)
14.30–16.00 Prova på animation med filmpedagog Annika Ivarsson
14.30–16.00 Prova på mask och specialeffekter hos företaget Gothenburg Prop Makers
16.00–17.00 Prisutdelning Lättvikt

Frame On-Set
Hela söndagen, parallellt med övriga programpunkter, pågår en filminspelning som är en workshop. Med start klockan 9 tar deltagarna varsin plats i filmteamet. Målet är så klart att göra en färdig film. Plats: Gothenburg Film Studios, studioområdet

Om Frame filmfestival
Frame Filmfestival är Västra Götalandsregionens stora festival för ung kort film.
Dessutom ska vinnare koras i tre ålderskategorier, eftersom festivalen också fungerar som uttagstävling till Novemberfestivalen – SM i ung film. Under festivalen får du också veta mer om Västra Götalandsregionens nya stora satsning på ung film – Film Cloud.

Läs mer om Frame, juryn och alla priser på www.frame.nu Där hittar du också vår festivalblogg!

Anna-Karin Johansson, producent Frame, telefon: 0707 43 55 46

Förvaltningen Kultur i Väst är en del av Västra Götalandsregionen. Vi tror på stora upplevelser för den enskilda medborgaren och utvecklande samarbeten med kommuner, organisationer och föreningar. I vår verksamhet ingår det regionala biblioteksuppdraget och delar av det regionala musikuppdraget. Läs mer på www.kulturivast.se

Kultur i Väst är en förvaltning inom Västra Götalandsregionen. Vi arbetar för ett brett och inkluderande kulturliv som når och angår invånarna i Västra Götaland. Grunden i vårt arbete är att stärka kulturen och dess roll i samhället. För att åstadkomma det samarbetar vi med kulturlivets aktörer både regionalt, nationellt och internationellt. På Kultur i Väst arbetar vi med alla konstarter men också med arrangörsutveckling, samhällsutveckling, mångfaldsfrågor, jämställdhet och tillgänglighet inom kulturen. Läs mer på kulturivast.se