Kultur i Västs Eyrun Thorhallsdottir är ny ordförande för Dansnät Sverige

Kultur i Västs danskonsulent Eyrun Thorhallsdottir är ny ordförande för det nationella turnénätverket Dansnät Sverige.”Nätverket har ett viktigt uppdrag: att alla, var de än bor, ska kunna se riktigt bra dans.”säger hon.

Sedan starten 2003 har närmare 160 dansproduktioner turnerat, från Kiruna i norr till Malmö i söder, tack vare Dansnät Sverige. I dag består nätverket av 12 parter från 14 regioner. Nästan alla samarbetar i sin tur med andra organisationer, vilket ger att ett 30-tal verksamheter är delaktiga i att visa angelägen danskonst – för alla, till alla, i alla hörn. Nu är det dags för Kultur i Västs danskonsulent Eyrun Thorhallsdottir att under tre år ta rollen som ordförande.

– Nätverket har ett viktigt uppdrag: att alla, var de än bor, ska kunna se riktigt bra dans. Turnéerna är ett väldigt konkret sätt att få ut danskonsten utanför storstäderna, säger hon.

Kultur i Väst har varit med som part i Dansnät Sverige i tio år, något som varit en stor del i förvaltningens arbete med dans som konstform.

– När en av våra medarbetare dessutom får ordförandeposten blir vi inte bara stolta och glada. Vi ser också möjlighet att kunna bidra ännu mer till att sprida, synliggöra och möjliggöra danskonsten, säger Angelica Hadzikostas, chef för enheten Kultur & Konstarter på Kultur i Väst.

Om Dansnät Sverige

Dansnät Sverige är ett nationellt nätverk som verkar för att människor ska kunna uppleva angelägen, intressant och spännande danskonst var de än bor i landet. Sedan starten 2003 turnerar Dansnät Sverige ungefär 15 internationella och svenskproducerade föreställningar varje år, som tillsammans ger 100-talet föreställningar. Nätverket samproducerar också dansföreställningar. Dansnät Sverige finansieras med stöd av Kulturrådet och Dansnät Sveriges 12 parter: Dans i Nord, Dansens Hus, Dansstationen, Gävle Teater, Jönköpings kommuns danssatsning, Kultur i Väst, Linköpings kultur- och fritidsförvaltning, Norrlandsoperan, Region Uppsalas kulturförvaltning, Regionteatern Blekinge Kronoberg, Rum för Dans och Västmanlandsmusiken.

Angelica Hadzikostas, enhetschef Kultur & Konstarter, Kultur i Väst
angelica.hadzikostas@kulturivast.se

Eyrun Thorhallsdottir, konsulent dans, Kultur i Väst
eyrun.thorhallsdottir@kulturivast.se