Niklas Larsson-konsert på Uddevalla Folkmusikfestival

Information om alla artister finns på festivalens webbplats http://www.folkmusikfestival.uddevalla.se

Imorgon fredag får festivalpubliken bland annat lyssna till hur dagens spelmän tolkar låtar och visor efter riksspelman Niklas Larsson (1857-1949). På scenen finns några av dagens mest framstående spelmän: Marie Stensby, fiol, som blev riksspelman vid 16 års ålder och har Zornmärket i guld, riksspelman Pelle Gustavsson, fiol, samt Hanna Wiskari, sopransaxofon och Emma Johansson, flöjt och sång.

150 år sedan Niklas Larsson föddes Niklas Larsson var en av de skickligaste spelmän Bohuslän någonsin haft. Han föddes i Svarteborg 1857 och gick bort 92 år gammal. Till yrket var han skomakare och han bodde merparten av sitt liv på ett torp på Östermyren under Liane.
Redan som tolvåring hade Niklas Larsson fått rykte om sig att vara en skicklig spelman. Han blev snabbt populär ute i bygderna och flitigt anlitad. Mindre förtjust var dock hans konfirmationslärare, som inte tillät honom bli konfirmerad om han inte avhöll sig från att spela fiol. Eftersom detta var en god inkomstkälla för familjen var det ett svårt val. Det löstes dock genom att kyrkoherden i Naverstad tillät honom att konfirmeras. När musikstilen ändrades i slutet av 1800-talet, andra danser blev på modet och dragspelet allmänt, slutade Niklas Larsson att spela. Men från 1909 anordnades spelmanstävlingar och då vaknade intresset hos honom igen. Han var även inbjuden till den första riksspelmansstämman 1910 på Skansen i Stockholm och fick titeln riksspelman.
Låtar och visor efter Niklas Larsson finns bland annat i Bohusdelen av Svenska Låtar samt i Einar Övergaards folkmusiksamling. Källa: Svante Mannervik.

Pressbilder Finns på Musik i Västs webbplats www.miv.se. Klicka på "Press" och sedan "Pressbilder".

Arrangörer Uddevalla kommun Kultur & fritid, Bohusläns museum, Musik i Väst, Sensus studieförbund samt Spelmansförbunden i Bohuslän, Västergötland och Dalsland.

Programmet (pdf) http://www.folkmusikfestival.uddevalla.se/download/18.34ee4e6611325837f228000525/Program07.pdf

Festivalens webbplats http://www.folkmusikfestival.uddevalla.se

För mer information kontakta Göran Berg på Musik i Väst Telefon 0703 49 21 58
 ___________________________ Musik i Väst Box 3066 SE 400 10 GÖTEBORG

e-post: info@miv.se http://www.miv.se

Musik i Väst är en del av Västra Götalandsregionen.