Surfa loss under Get Online Week

I dag finns ungefär 250 000 personer i Västra Götalandsregionen som aldrig eller sällan använder internet och e-tjänster. Tittar man på hela Sverige ligger den siffran på 1,5 miljoner.

Under veckan 26–30 mars gör hela Europa gemensam sak för att få fler människor att börja surfa loss, under kampanjen Get Online Week. Lokala bibliotek och studieförbund organiserar aktiviteterna i vår region, med stöd av Kultur i Väst och Västra Götalands bildningsförbund.
– Det är viktigt att minska den digitala klyftan. Mycket samhällsinformation finns enbart på webben, och det är ofta billigare att betala räkningar eller köpa varor och tjänster på nätet, säger Sara Sivre, projektledare på Kultur i Väst för Digital delaktighet i Västra Götaland.

Biblioteken i Falköping, Götene, Karlsborg, Kungälv, Skara och Tidaholm är officiella partners i Get Online Week. Under veckan kommer man att kunna lära sig mer om sociala medier, tidskrifter och tidningar online, banktjänster på nätet, lokalhistoriska bilddatabaser, få möjlighet att boka en personlig it-coach och mycket mer.
– Att alla människor kan använda internet är en fråga om demokrati, rättvisa och inte minst möjligheten att leva ett gott liv, säger Marita Graad-Jansson, biträdande bildningskonsulent på Västra Götalands Bildningsförbund.

Sara Sivre, Kultur i Väst, mobil 0706-78 83 01
Marita Graad-Jansson, Västra Götalands Bildningsförbund, mobil 0709-709 400

För mer information om vad som händer på varje ort, kontakta:
Maria Sjöholm, Falköpings bibliotek, 0515-88 50 31
Carola Fredriksson, Götene kommunbibliotek, 0511-38 60 74
Johanna Enberg, Karlsborgs bibliotek, 0722-437067
Catharina Haqvinsson, Kungälvs bibliotek, 0303-23 82 35
Jenny Ström, Stifts- och landsbiblioteket i Skara, 0511-320 57
Jenny Hummelblad, Tidaholms stadsbibliotek, 0502-60 63 85

Fakta
De deltagande kommunerna är också med i projektet Digital delaktighet i Västra Götaland. Projektet drivs av Kultur i Väst i tillsammans med Västra Götalands Bildningsförbund och pågår 2012 med mål att 5 000–7 500 personer ska få ta del av nätets möjligheter genom kostnadsfria internetintroduktioner i regi av bibliotek och studieförbund i samverkan. 44 kommuner i Västra Götaland är med i projektet som är en del av den nationella kampanjen Digidel 2013. Under Get Online Week är Digidel 2013 Sveriges nationella partner.