Unga arrangörer i Västra Götaland reser till Check! i Sandviken

Konsertarrangören är den viktigaste pusselbiten för att det ska bli några konserter. Men att arrangera är ofta ett ganska ensamt och slitigt jobb. Den 16-17 november samlas unga konsertarrangörer från hela landet på Kulturcentrum i Sandviken för att få inspiration och fortbildning, och inte minst utbyta erfarenheter med varandra.

För tredje året i rad anordnas Check! – en nationell konferens som riktar sig till unga arrangörer. Det är MAIS, Musikarrangörer i samverkan, som står bakom idén.
– Första året när Check! anordnades på Kultur i Väst i Göteborg hoppades vi locka ett 30-tal arrangörer. Nästan tre gånger så många kom! berättar Karin Stammarnäs, arrangörskonsulent på Kultur i Väst.
Behovet av en mötesplats var alltså stort.
– Vi gjorde direkt en treårsplan för fler konferenser på olika platser i landet, säger Vanessa Labañino, styrelseordförande i MAIS.

Nu är det alltså dags för konferens nummer två. I Sandviken kommer deltagarna få ta del av både föreläsningar, workshops och speed-dating. Ämnesområdena inkluderar Grönt Ljud, marknadsföring, hur man kan söka ekonomiskt stöd och hur man arrangerar med lusten i behåll.

Check! arrangeras av MAIS (Musikarrangörer I Samverkan), Kultur i Väst, KulturUngdom, Musik i Gävleborg, Departementet/Kultur & Fritid Sandviken samt Sandvikens Unga Vuxna som arrangerar kvällskonserten. Check! har fått stöd från Kulturrådet.

För unga arrangörer är det gratis att delta i och resa till Check! i Sandviken.

Karin Stammarnäs
konsulent arrangörsutveckling på Kultur i Väst
direkt 031-333 51 59, mobil 0703-49 21 52
karin.stammarnas@kulturivast.se