Unga blåsmusiker repar för Kulturkalaset

Trettiotalet tonåringar, vissa med stora och en del med små instrumentlådor, sammanstrålade igår på Helsjöns Folkhögskola. Denna vecka deltar de i Musik i Västs blåsmusikläger Sommarblås, som avslutas med en konsert på Göteborgs Kulturkalas på lördag.

Lägerdeltagarna är nyfikna och spelglada ungdomar från hela Västra Götaland i åldern 14-19 år. Här får de bilda en symfonisk blåsorkester som provar olika stilar och repertoar. Den musikaliska spännvidden går från haitiskt till popmusik, med inslag av en och annan marsch. Sambamusikern Johannes Tärk kommer att se till att rytmkänslan får sitt. Världs- och folkmusikern Sten Källman (en av ledarna till Musik i Västs ungdomsensemble World Wide Orchestra) kommer att gästa som gehörsinstruktör. Det innebär att musikerna får jobba på ett mer folktraditionellt sätt: inga noter, i stället lyssna och ”haka på”.

Konsert på Kalaset Resultatet kan avnjutas på Kungstorget lördagen den 18 augusti kl 12.00, då orkestern ger en konsert på stora scenen inom ramen för Göteborgs Kulturkalas. Men det viktigaste syftet med Sommarblås är förstås att deltagarna lämnar lägret med en ännu större upptäckarglädje och nyfikenhet på musik än de hade innan!

Press är välkommen på besök! Vill du besöka ungdomarna medan de lirar? Boka in en tid med Per Graneld på Musik i Väst, som både är projektledare och en av orkesterledarna på lägret. Han nås under veckan säkrast på mobilen, 0703 49 21 64.

___________________________ Musik i Väst Box 3066 SE 400 10 GÖTEBORG

e-post: info@miv.se http://www.miv.se

Musik i Väst är en del av Västra Götalandsregionen.