Ungdomar upptäcker världen genom musik

Musik i Västs satsning på en ungdomsensemble som spelar musik från hela världen har visat sig vara helrätt. World Wide Orchestra möter jubel varhelst den spelar, och allt fler ungdomar vill vara med.
Sedan ett par år anordnar vi en kurs i samma anda och med samma namn, och detta veckoläger har också blivit omåttligt populärt. På tisdag startar årets upplaga, med fler deltagare än någonsin.

Tjugofem svenska (från hela Västra Götaland) och nio skotska ungdomar samlas i Uddevalla på tisdag för att de är nyfikna på musik från olika delar av världen. Tillsammans ska de repa och lära sig en repertoar som de sedan framför som kursavslutning på Uddevalla Folkmusikfestival, som pågår till helgen. Då får gruppen vara förband till ingen mindre än Ale Möller Band.

Ledare för kursen är Sten Källman, Mats Nilsson och Louise Schultz – alla professionella folk- och världsmusiker. De undervisar på det traditionella sättet: inte så mycket noter, här handlar det i första hand om att lyssna på varandra, härma och haka på. Tre skotska ledare kommer att bidra med sina perspektiv och keltiska repertoar.

Kursensemblen kommer att bli en orkester med stor bredd med bland annat många stråkmusiker, en hel del slagverk, flera blåsare och några säckpipor.

Kursen arrangeras av Musik i Väst i samarbete med Sensus studieförbund, Uddevalla kommun och RUM.

Missa inte! Konsert lördagen den 11 augusti kl 22.00 på Carlia i Uddevalla.
På scen står även Ale Möller Band.

Kontaktperson Vill nu besöka kursen under veckan? Kontakta Vanessa Labañino på Musik i Väst Tel 0703 49 21 61 ___________________________ Musik i Väst Box 3066 SE 400 10 GÖTEBORG

e-post: info@miv.se http://www.miv.se

Musik i Väst är en del av Västra Götalandsregionen.