Göteborgarnas egna filmer visas upp

Report this content

Kungliga biblioteket (KB) visar Hembygdsfilm - Göteborgarnas egna filmer i samband med Göteborg International Film Festival. Materialet innehåller privata filmer med människor och händelser i Göteborg mellan åren 1938 och 1980.

Hembygdsfilm är hämtad ur olika privatsamlingar som bevaras på KB:s filmarkiv i Grängesberg och är inspelade med hjälp av äldre teknik, t.ex. den då populära 8 mm smalfilmskameran.

En del av materialet kommer från Leif Krantz samling av privatfilmer. Leif Krantz var filmregissör, känd för tv-serier som Kullamannen, Pojken med guldbyxorna och Ärliga blå ögon. Här får vi en annan bild av honom, via de privatfilmer som han gjorde för att dokumentera sin egen familjs liv och upplevelser.

Materialet innehåller stora händelser såsom den tyska kryssarens Nürnbergs besök i hamnen på 1930-talet och en av de största brandolyckorna i Göteborgs historia.  Vardagliga händelser ingår också, som Lisebergsbesök i försommarskrud och stolta fanor fladdrandes i ett förstamajtåg från slutet av 1960-talet.

Hembygdsfilm - Göteborgarnas egna filmer visas i samband med en utställning av filmtidskriften Filmkonsts legendariska utgivning.

Vernissage sker onsdag den 23 januari kl 18.00 i Landsarkivet, Arkivgatan 9, Göteborg. Alla är välkomna. För mer information: http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=27925

Filmarkivet i Grängesberg är en del av Kungliga biblioteket som bevarar svenska folkets filmer, t ex från föreningar, företag, kommuner, arkiv, museer och privatpersoner.

Mikaela Kindblom och Helena Modin från KB resonerar vidare kring begreppet hembygd under filmfestivalsveckan vid seminariet Hembygd - någonstans i Sverige i Pusterviksteatern torsdag den 31 januari kl. 10.00.

Helena Modin, chef för Filmarkivet i Grängesberg, KB 010-709 32 60
Mikaela Kindblom, handläggare Avdelningen för audiovisuella medier, KB 010-709 32 39
Åke Nyke, programproducent, Avdelningen för audiovisuella medier, KB 010-709 32 10

Kungl. biblioteket