Dan Sten Olsson får Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap

Den 10 april får Dan Sten Olsson, huvudägare av Stenasfären, Näringslivsmedaljen. Kungliga Patriotiska Sällskapets medalj är en belöning för framstående entreprenörskap.
Medaljen överlämnas av Prinsessan Christina vid det Kungliga Sällskapets årshögtid på Riddarhuset. SvT:s VD Eva Hamilton håller högtidstalet ”Du sköna nya medievärld”.

Dan Sten Olsson om medaljen
– Att få Näringslivsmedaljen, känns som ett kvitto på att jag förvaltat mitt arv väl, dvs jag har gjort rätt för mig, säger Dan Sten Olsson.

Dan Sten Olsson blev VD för Stena AB 1983 och verksamheten inom Stenasfären har sedan dess mer än 10-faldigats, både vad gäller omsättning och anställda.

Med djärv långsiktighet har Stenasfären utvecklats till tre helägda fristående koncerner: Stena AB, Stena Metall och Stena Sessan.
Stena AB har fem affärsområden: Drilling, Shipping, Property, Adactum och Stena Line. På 23 färjelinjer med 42 fartyg fraktas årligen 15 miljoner passagerare och 3 miljoner bilar mellan Skandinavien, Storbritannien, Irland, Polen och Baltikum. Totalt 16 000 anställda varav 4 500 i Sverige.
Stena Metall arbetar med återvinning av avfall: metall, papper mm i 14 länder, omsätter 35 miljarder kr och har 3 800 anställda, varav 1 800 i Sverige.
Stena Sessan är huvudägare i de börsnoterade bolagen Concordia Maritime, Meda och Beijer Electronics.

Stenasfären omsätter idag 54 miljarder kr, varav 27 miljarder kr i Skandinavien och har totalt 20 000 anställda. Varav ca 6 500 personer i Sverige.

– Uthållighet är centralt. Samtliga våra affärsområden har överlevt och utvecklas även om det ofta har varit och är svårt.
– Vi orkade t ex hålla fast vid affärsområdet Offshore, när så gott som samtliga gav upp.
Vi har utvecklat en teknisk avdelning och förverkligat omkring hundra fartygsnybyggen.
Med en pionjärinsats inom relationsförvaltning har vi skapat växande trygghet i våra bostadsområden.
Ur satsning på bioteknik mognade bl a skapandet av ett av Europas största inom Specialty Pharma – bolaget Meda, säger Dan Sten Olsson.

2014 års mottagare av Näringslivsmedaljen  –  för framstående entreprenörskap
Lars Backsell och Thomas Eldered, Recipharm AB, Jordbro, läkemedelstillverkning
Lillemor och Björn Jakobson, Babybjörn AB, Solna, barnbärsele mm för barn 0-3 år
Kristoffer Jeansson och Daniel Pilotti, Ryska Posten AB, Stockholm, bud- o företagsservice
Ingvar Kamprad, IKEA AB, Älmhult, möbelvaruhuskedja
Kristina Lindhe,
Lexington AB, Stockholm, hemtextil och mode
Erik Molinder, Melanders Fisk AB, Stockholm, restaurang- och saluhallskedja
Dan Sten Olsson, Stenasfären, Göteborg, färjelinjer, metallåtervinning mm
Marie Söderhielm, Eva-Lena Grape och Marina Hansson, Åre Chokladfabrik AB, Åre

Gert Wingårdh, Wingårdh Arkitektkontor AB, Göteborg, arkitektkontor

Kungliga Patriotiska Sällskapet har sedan 1700-talet stött utvecklingen av svenskt näringsliv. Gustav III skrev under stadgarna 1772. Då handlade det mycket om jordbruket. På Carl XIV Johans initiativ delades Sällskapets verksamhet upp så en del, främst jordbrukets utveckling, fördes över till den nyinrättade Lantbruksakademien, medan bidrag till att sprida forskningsresultat mm samt belöningsmedaljer och andra hedersgåvor fortsatt handhades av Sällskapet.
- Sällskapet belönar framgångsrika entreprenörer för att inspirera andra och hedra medaljören.
Medaljen som delas ut är i 18 K guld och av första storleken med gulgrönt band. Den heter Näringslivsmedalj och är belöning för gagnerik gärning inom svensk näringsliv.

Jesper Waltersson, Stena Line 031 858 532, Ninnie von Mentzer, Stena Metall 010445 0000 eller Jeanette Johansson 031 855 153. Kungliga Patriotiska Sällskapet, Marianne Reuterskiöld, 08-611 72 64, 070-36 77 646 Marianne.Reuterskiold@kungligapatriotiskasallskapet.se
OBS! För pressmaterial och bilder vänligen besök
http://news.cision.com/se/kungliga-patriotiska-sallskapet eller kungligapatriotiskasallskapet.se