Jens och Ulf Spendrup får Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap

Den 14 april mottog Jens och Ulf Spendrup, 3:e genrationens ledare av Spendrups Bryggeri AB, medalj vid en högtidlig ceremoni på Riddarhuset i Stockholm. Kungliga Patriotiska Sällskapets medalj är en belöning för framstående entreprenörskap. Näringslivsmedaljen delas ut av HKH Prins Carl Philip. Högtidstalare vid mötet är Fryshusets Anders Carlberg.

Ulf och Jens Spendrup om Näringslivsmedaljen
– Det är oerhört hedrande få denna utmärkelse. Medaljen känns som en ”kvittens” på vår strävan att bygga starka varumärken och därigenom ett konkurrenskraftigt svenskt bryggeriföretag.

Jens och Ulf Spendrup har lyft Spendrups Bryggeri till ledande position med 35% av svenska bryggerimarknaden och flera välkända och starka varumärken. Bröderna startade sin verksamhet för 35 år sedan med 1,8% av marknaden och företaget var mer eller mindre konkursmässigt. Framgångarna förklaras bl a av att bröderna är tydliga, långsiktiga och närvarande ägare gentemot kunder, anställda och leverantörer.
Bryggeriets snabba tillväxt ledde till börsnotering. Aktierna köptes emellertid sedan åter och placerades i en familjestiftelse för att trygga bolagets framtid som familjebolag.
Företaget har idag en omsättning på 3,1 miljarder kr och 1 100 medarbetare i Sverige.

– Vi har en stark företagskultur med stort svängrum för medarbetarna.
Familjens långsiktighet och vårt speciella ledarskap har gett resultat i form av mångåriga framgångar på den svenska bryggerimarknaden. Målet för nästa generation blir att introducera våra starkaste varumärken på den internationella marknaden, avslutar bröderna.

Övriga mottagare 2011 är Lars Ander, Nya Wermlands-Tidningen AB, Karlstad, media
Efva Attling, Efva Attling Stockholm AB, design
Lars Göran Blank, Jula AB, Skara, kedjeföretag, maskiner för hushåll och yrkesfolk
Anastasia Georgiadou, AB Svensk Personlig Assistans, Stockholm, omvårdnad/assistans