Jonas och Robert af Jochnick får Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap

Den 25 april mottog Jonas och Robert af Jochnick, grundare av kosmetikföretaget Oriflame AB, varsin medalj vid en högtidlig ceremoni på Riddarhuset i Stockholm.
Kungliga Patriotiska Sällskapets medalj är en belöning för framstående entreprenörskap.
Näringslivsmedaljen överlämnas av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Högtidstalare vid mötet är professor Martin Ingvar.

Jonas och Robert af Jochnick om medaljen
- Det är väldigt roligt att få Näringslivsmedalj. Det gör mig mycket stolt och hedrad, säger Jonas af Jochnick.
- Fantastiskt smickrande att få ett erkännande, fint när man hållit på så länge i näringslivet, säger Robert af Jochnick.

Bröderna Jonas och Robert af Jochnick startade år 1967 kosmetikföretaget Oriflame som nu är ett av de 5 största av de 1 000 företag i världen, som man konkurerar med.
Unga, välutbildade och otåliga insåg bröderna rätt snart att det skulle ta tid att avancera i ett storbolag. De beslöt att göra något åt saken genom att skapa något själva istället. Ett beslut som idag genererar inkomst och karriärmöjlighet för 8 000 anställda i 60 länder och 3,5 miljoner direktsäljare. Oriflame omsätter 15 miljarder kr, varav 150 miljoner kr i Sverige. Här arbetar 600 personer. 400 miljoner produkter produceras per år i fabriker i 5 länder, bl a en på Ekerö.
I 15 år har bröderna även drivit det europeiska hälsovårdsföretaget Medicover som också sysselsätter 7 500 personer, varav hälften är läkare.

Många betydelsefulla arbeten
- Starkt entreprenörskap, samhörighet, dvs säljträning, tillhörighet och ett otroligt engagemang gör att vi kunnat locka mycket dugliga personer. De flesta stannar länge i företaget både chefer och andra anställda. Det är oerhört glädjande och också hemligheten bakom framgången.
I Indien, Ryssland, Kina, Polen är möjligheten att direktsälja kosmetika och hudvårdsprodukter en otroligt viktig möjlighet för kvinnor att kunna bygga upp något utan att behöva investera i början, säger Robert och Jonas af Jochnick.
- Vi är också glada för att det går bra så att vår familjestiftelse kunnat bidra med medel till donationer till Handelshögskolan och Karolinska Institutet.

Övriga mottagare är
Leif och Rolf Abdon, Abdon Finax AB, Helsingborg, livsmedelsproduktion
Carl-Johan Bonnier, Bonnierkoncernen, Stockholm, media
Maria Erixon Levin, Nudie Jeans AB, Göteborg, mode
Christina Hamrin, Herenco AB, Jönköping, emballage, media
Jan Håkansson
, Blentagruppen AB, Blentarp, livsmedelsproduktion
Sten K Johnson, Tibia AB/Midway Holding AB, Limhamn, teknik, handel, industri
Erik Lallerstedt, Eriks AB, Stockholm, restaurangverksamhet
Dan Olofsson, Epsilon AB och Sigma AB, Malmö, teknik- respektive IT-konsultverksamhet
Cristina Stenbeck, Investment AB Kinnevik, Stockholm, media

För ytterligare information kontakta   Robert af Jochnik ronert@afjochnick.com 08-6223604,
Jonas af Jochnick  jonas.afjochnick@oriflame.com 00322 3575577.
Kungliga Patriotiska Sällskapet, Marianne Reuterskiöld, 08-611 72 64, 070-36 77 646 Marianne.Reuterskiold@kungligapatriotiskasallskapet.se
OBS! För pressmaterial och bilder vänligen besök cisionwire.se eller kungligapatriotiskasallskapet.se

Citat

De flesta stannar länge i företaget. Det är oerhört glädjande och också hemligheten bakom framgången.
Robert och Jonas af Jochnick