Karl Hedin får Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap

Den 14 april mottog Karl Hedin ägare av AB Karl Hedin, medalj vid en högtidlig ceremoni på Riddarhuset i Stockholm. Kungliga Patriotiska Sällskapets medalj är en belöning för framstående entreprenörskap. Näringslivsmedaljen delas ut av HKH Prins Carl Philip. Högtidstalare vid mötet är Fryshusets Anders Carlberg.

Karl Hedin om medaljen
– Det är hedrande att få Näringslivsmedaljen. Jag tror också att det inspirerar medarbetarna, vi är många som gjort denna resa möjlig!

Karl Hedin har som ägare och koncernchef i AB Karl Hedin utvecklat en av landets mest kända trävarukoncerner. Fyra sågverk producerar 670 000 m3 sågade trävaror, som säljs till 60% i Sverige, medan 30% går till Japan och resterande till övriga världen. Emballageproduktion bedrivs i sex fabriker. Byggmaterialhandeln har utvecklats och finns nu på 27 orter.
Efter 27 år, har företaget en omsättning på ca 2,7 miljarder kr och 750 anställda. Därtill sysselsätts ca 300 entreprenörer som arbetar med avverkning, skogsåtgärder och transporter.

– Bolaget arbetar integrerat genom hela träflödet med att förvalta skog, avverka, transportera, producera emballage samt virke som säljs i den egna byggmaterialhandeln. Som 3:e generationen i familjeföretaget började jag feriearbeta där som tonåring och senare som anställd. Jag har fått möjlighet att lära mig allt från grunden. Detta har gjort det lättare att bedöma och rekrytera rätt medarbetare, vilket är det viktigaste arbetet.
Verksamheten är i huvudsak lokaliserad till Mellansverige. Principen har varit att bara etablera sig på orter inom bilavstånd. För att inte tappa kontakten med verkligheten skall det går att åka fram och tillbaka samma dag, säger Karl Hedin.

Övriga mottagare 2011 är Lars Ander, Nya Wermlands-Tidningen AB, Karlstad, media
Efva Attling, Efva Attling Stockholm AB, design
Lars Göran Blank, Jula AB, Skara, kedjeföretag, maskiner för hushåll och yrkesfolk
Anastasia Georgiadou, AB Svensk Personlig Assistans, Stockholm, omvårdnad/assistans