Kungliga Patriotiska Sällskapets Kulturarvsmedalj till Antonia Ax:son Johnson och Viveca Ax:son Johnson

Kungliga Patriotiska Sällskapets medalj för bevarande av svenskt kulturarv överlämnas av kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.
Antonia Ax:son Johnson och Viveca Ax:son Johnson får medaljen för långsiktigt arbete med bevarandet av bruket Engelsberg samt för att ha utvecklat Engelsbergsarkivet, ett av Sveriges största privata industrihistoriska arkiv.

– Kungliga Patriotiska Sällskapet belönar Antonia Ax:son Johnson och Viveca Ax:son Johnson för att uthålligt fört vidare familjens arv i form av Engelsbergs bruk som varit i dess ägo sedan 1916. Det är en unik sammanhållen bruksmiljö och där finns även ett av Sveriges största privata arkiv som tillgängliggör vår historia för framtida generationers forskare. Genom bevarandet av arkivet och vitalisering av platsen har vi möjlighet att ta del av en unik kultur- och industrihistoria. Det är framsynt och håller vårt kulturarv – i detta fall även världskulturarv levande, säger Johan Nordenfalk, ordförande i Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Medaljörerna om medaljen:   – Det är en stor ära och med lika stor glädje som vi tar emot denna utmärkelse som vi också uppfattar som en erkänsla även för tidigare generationers framsynta insatser samt av alla de som arbetat och arbetar vid bruket och arkivet.
Kungl. Patriotiska Sällskapet är en samlingspunkt för personer med engagemang i näringsliv, statsförvaltning, vetenskap och kultur. Gustav III skrev under stadgarna 1772. Sällskapet förvaltar fonder på drygt 300 miljoner kronor och lämnar bidrag till forskning, utbildning och sociala ändamål. Med sällskapets medaljer premieras bl a uppskattad arbetsinsats och betydande gärning. Med Näringslivsmedaljen premieras årligen nydanande insatser i näringslivet. Den ges till 10 medaljörer varje år.
Kulturarvsmedaljen är ny och har bara delats ut en gång tidigare. Guldmedaljen har kungens bild samt bärs i gulgrönt band.

Engelsbergs bruk
År 1916 förvärvades Engelsberg av Axel Ax:son Johnson, det är det enda privatägda världsarvet i Sverige och ett av de få i världen. Under snart 100 år har familjen Ax:son Johnson, via Nordstjernan AB finansierat och varsamt vårdat och underhållit bruket i enlighet med UNESCOS rekommendationer och tack vare denna långsiktiga satsning finns bruket bevarat för eftervärlden.
Engelsbergs bruk, med sina historiska rötter i medeltiden och Engelbrekt, utgör en särpräglad historisk miljö och förklarades som byggnadsminne år 1974. År 1993 upptogs Engelsbergs bruk på UNESCO:s världsarvslista, i egenskap av sitt värde som intakt industrimiljö från perioden 1600-1800-talet.
Vid bruket bedrivs också en kulturvetenskaplig verksamhet, som UNESCO starkt förordar i sin periodiska rapport, med regelbundet återkommande seminarier inom brukets historiska miljö. Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål anordnar bland annat seminarier där forskare, journalister, politiker och näringsliv samlas och diskuterar samtidens stora kultur- och samhällsvetenskapliga frågor.

Arkivet
I Engelsbergsarkivet finns i princip samtliga handlingar bevarade från de företag och organisationer som ägts av familjen Ax:son Johnson. I arkivet förvaras således ett tvärsnitt av Sveriges industrihistoria under 1900-talet.
Några exempel på företag som finns dokumenterade i Engelsbergsarkivet är Nordstjernan AB, handelsbolaget A. Johnson & Co (idag Axel Johnson gruppen), Avesta kopparverk, Avesta Jernverk, Engelsbergs bruk, Hedemora verkstäder, Högfors bruk, Johnson Line, Karlstad Mekaniska verkstad, Lindholmens varv, Linjebuss, byggbolaget NCC, Norbergs gruvförvaltning, Nynäs Petroleum, Pershyttan, Rederi AB Nordstjernan, Sala silvergruva och Stråbruken liksom Svenska Väg, Nya Asfalt, JCC, ABV och SIAB.
Digital transkribering har inneburit en revolution för forskning och tillgängliggörande av äldre handskrifter och brev. På arkivet i Engelsberg förvaras över 14 000 hyllmeter material från Ax:son Johnsonfamiljens många verksamheter och samlingar, omfattande allt från företagskorrespondens till Tessinritningar och ett av landets största privatbibliotek.
I det pågående digitaliseringsprojektet transkriberas strax under 100 000 brevsidor från grundaren Axel Johnsons tid, som kastar nytt ljus på Sveriges ekonomiska historia och en av våra mest färgstarka entreprenörer och hans familj under industrialismens genombrott.

För mer information kontakta:
Marianne Reuterskiöld, Kungl. Patriotiska Sällskapet 070-3677646, 08-6117264 Eriksbergsgatan 12 A, 114 30 Stockholm Antonia Ax:son Johnson 08-701 6100
Viveca  Ax:son Johnson .08-788 5000