Lars Ander får Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap

Den 14 april mottog Lars Ander, koncernchef och storägare av Nya Wermlands-Tidningen AB, medalj vid en högtidlig ceremoni på Riddarhuset i Stockholm. Kungliga Patriotiska Sällskapets medalj är en belöning för framstående entreprenörskap. Näringslivsmedaljen delas ut av hertigen av Värmland, HKH Prins Carl Philip. Högtidstalare vid mötet är Fryshusets Anders Carlberg.

Lars Ander om medaljen

– Näringslivsmedaljen är ett erkännande för familjen, medarbetarna och mig själv. Det är klart att jag är stolt, säger Lars Ander.

Motiveringen lyder.
Lars Ander har med stor framsynthet tagit Nya Wermlands-Tidningen genom tre omvälvande teknikskiften. Lars började på blytiden, blev teknisk chef under offsettiden och tog sedan som VD tillvara på datarevolutionen. Trots konjunkturella kriser och förändrade medievanor har tidningen utvecklats till ett av landets mest lönsamma och sysselsättningsskapande medieföretag. Koncernen, med bl a 12 helägda tidningar har en omsättning på 600 milj kr och 375 anställda.

– Hemligheten är att vi kom rätt med modern teknik och därmed kunnat hålla kostnaderna under kontroll. Vi var tidiga, i över 15 år har vi haft färg på alla sidor. Jag började med att gå till stilgjuteriet och gjuta tennsoldater som barn. Det är en fördel att få komma in tidigt för man lär sig branschen från grunden. Man får näsa för affärer och hur tidningsbranschen ser ut. Det gjorde att vi köpte in oss Dagbladet i Norge på 90-talet och vinsten från försäljningen kom sedan väl till pass vid bygget av nya tidningshuset i Karlstad, säger Lars Ander.

Övriga mottagare 2011 är Efva Attling, Efva Attling Stockholm AB, design
Lars Göran Blank, Jula AB, Skara, kedjeföretag, maskiner för hushåll och yrkesfolk
Anastasia Georgiadou, AB Svensk Personlig Assistans, Stockholm, omvårdnad/assistans
Karl Hedin, Karl Hedin AB, Västanfors, emballage, sågverk och handelsföretag