Lisa Lindström får Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap

Den 9 april mottog Lisa Lindström, grundare och en av storägarna av Doberman AB, medalj vid en högtidlig ceremoni på Riddarhuset i Stockholm.
Kungliga Patriotiska Sällskapets medalj är en belöning för framstående entreprenörskap.
Näringslivsmedaljen överlämnas av Prinsessan Désirée. Högtidstalare vid mötet är författare Fredrik Sjöberg.

Lisa Lindström om medaljen
- Det känns ovanligt men väldigt roligt att få Näringslivsmedaljen, säger Lisa Lindström

Lisa Lindström har under 13 år byggt upp Doberman AB. Företaget utvecklar och designar digitala tjänster: Namnkunnigast är SvtPlay och nyttig är Hälsokollen på internet och på apoteken. Företagets design förenklar livet i vardagen med tjänster som når många och som går via internet. Utveckling görs för skola, bank, musiksektorn m fl. Bolagen har 58 Mkr i omsättning i Sverige och drygt 50 anställda. Bolaget ser en ökad efterfrågan och håller därför på att internationaliseras.

– Vi vill göra tjänster som berör

– Vi har en interaktiv kultur och behållit den trots att verksamheten växer. Vi är angelägna att designa, utveckla och påverka tjänster som berör många, säger Lisa Lindström.

2013 års mottagare
Torbjörn Bäck o Thomas Karlsson, GeKås Ullared AB, Ullared, detaljhandel
Fernando Di Luca, Gruppo Di Luca AB, Stockholm, livsmedel
Lisa Lindström, Doberman AB, Stockholm, design, digitala produkter