Ove Danielsson, Danfo, får Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap

Den 15 april mottar Ove Danielsson, ägare och grundare av Danfo, medalj vid en högtidlig ceremoni på Riddarhuset i Stockholm. Kungliga Patriotiska Sällskapets medalj är en belöning för framstående entreprenörskap. Näringslivsmedaljen delas också följdriktigt ut av näringsminister Maud Olofsson. Högtidstalare vid mötet är professor Ingvar Lundberg.

Varje år tilldelas medaljen ett tiotal personer, som med ägarinflytande skapat och utvecklat företag – och därmed arbetat för ett bättre Sverige, vilket Sällskapet gjort sedan 1772, då Gustav III skrev under stadgarna. Syftet med medaljen är att hedra mottagaren för ett långsiktigt betydelsefullt arbete samt att inspirera andra. Sällskapet ger även bidrag till humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning samt till sociala ändamål. Sällskapet delar också ut medaljer och hedersgåvor för uppskattad arbetsinsats. Medaljören om Näringslivsmedaljen: – Jag är självklart minst sagt stolt och hedrad. Helt enkelt glädjande att bli uppmärksammad med en Näringslivsmedalj säger Ove Danielsson. Motiveringen lyder: Ove Danielssons Danfo utvecklar gatumöbler och har mutat in en egen nisch, där man är världsledande – offentliga sanitetslösningar, dvs toaletter. Med kreativitet, design samt teknisk och miljömässig höjd har man vidareutvecklat något som stadsarkitekter m fl gärna valt i 40 år. Huvudkontoret och tillverkning ligger i Nora. Företaget omsätter 180 milj kr och har 115 anställda. Dotterbolag finns i Danmark, Norge, Storbritannien och Förenade Arabemiraten. Bliv vid Din läst. Det är bäst! Det konstaterar Ove Danielsson – Jag har medvetet koncentrerat företaget på en enda nisch och utökat med nya marknader samt breddat produktsortimentet vartefter. Avgörande för framgång är inte bara design och daglig service och underhåll utan även låg energiåtgång och så liten påverkan på miljön som möjligt av våra produkter. Övriga mottagare är Stefan Persson, H&M, Anette Beijer och Thomas Hedberg, Titan Television, Bengt Liljedahl, Liljedahl Group, Stefan Mattsson, Mattssongruppen, Filippa Knutsson, Filippa K, Erik och Mats Paulsson, Peab, John Olov Bennmarker, Aven Bolagen och Bertil Eklund, TePe Munhygienprodukter. För ytterligare information kontakta Ove Danielsson, 0707-106 107, ove.danielsson@danfo.se Kungl. Patriotiska Sällskapet, Marianne Reuterskiöld 08-611 12 62, 070-36 77 646 Marianne.Reuterskiold@kungligapatriotiskasallskapet.se OBS! För pressmaterial och bilder vänligen besök www.kungligapatriotiskasallskapet.se