Torbjörn Bäck och Thomas Karlsson får Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap

Den 9 april mottog Torbjörn Bäck och Thomas Karlsson, ägarna av GeKås Ullared, medalj vid en högtidlig ceremoni på Riddarhuset i Stockholm.
Näringslivsmedaljen överlämnas av Prinsessan Désirée. Högtidstalare vid mötet är författare Fredrik Sjöberg.

Torbjörn Bäck och Thomas Karlsson om medaljen
- Det känns bra, inspirerande, angenämt, som ett tecken på att vi jobbat i rätt riktning, säger Thomas Karlsson.

Vi är ödmjukt tacksamma för utmärkelsen som samtidigt förpliktigar för framtiden, säger Torbjörn Bäck.

Hälftenägarna Torbjörn Bäck och Thomas Karlsson har arbetat över 30 år på GeKås Ullared AB och utvecklat verksamheten till en destination med 4,6 milj besökare. De började direkt efter skolgång i varuhuset, blev efter några års arbete i affären och på lagret befordrade till inköpare. När grundaren sålde 1991 blev de delägare. 2004 blev de ensamma ägare efter att ha köpt ut de andra delägarna. Affärsidén är att erbjuda ett stort och brett sortiment av konsumentprodukter av god kvalitet och lågt pris. Shopping kompletteras med ett stort utbud av boende, mat och aktiviteter som förstärker helhetsupplevelsen Ullared.
Bolaget har idag 4,3 miljarder kr i omsättning i Sverige, 800 fast anställda i Ullared och under högsäsong 1400. GeKås drar till sig ytterligare 500 anställda i bygden i andra butiker och restauranger.

- Den stora, trogna och lojala medarbetarstaben och företagsandan ligger bakom framgången. Vi är båda inköpare och har också full fokus på utveckling. Både Thomas och jag har arbetat i företaget i mer än 30 år för att göra det till en shoppingupplevelse, en minitripp för 14-30 000 personer/dag, säger Torbjörn Bäck.

2013 års mottagare
Torbjörn Bäck o Thomas Karlsson, GeKås Ullared AB, Ullared, detaljhandel